• EN
  • DE
  • Porsche-Porsche 930 3.3 prototype / pre series
  • Porsche - Porsche 930 3.3 prototype / pre series
schaduw

Porsche - Porsche 930 3.3 prototype / pre series

Porsche
Porsche 930 3.3 prototype / pre series
1977
159.930,- Euro
Marge
Bordeaux rood (PTS kleur)
125.815 km
9308700012
3.3l 6 cilinder turbo, handmatige 4-versnellingsbak
300 pk

1977 Pre-serie/prototype Porsche 930 turbo 3.3

Deze 930 turbo met chassisnummer “00012” is conform de nummering bij Porsche de 2e auto uit de serie. Met motornummer 0001 is het de 1e 930 met de 3.3 turbo motor. Dit is een unieke gelegenheid om een stukje Porsche turbo historie te bemachtigen!

Deze pre-serie turbo kwam in juni 1977 op de weg, dit in een periode waarin de 3.0 turbo’s nog van de band liepen. Het was een behoorlijke technische opwaardering ten opzichte van de 3.0 turbo’s. Naast het hogere motorvermogen waren er diverse andere doorontwikkelingen op deze auto’s die het modeljaar 1978 inluiden.

De grotere geventileerde remklauwen en remschijven waren afkomstig uit de racerij en werden toegepast op de beroemde 917 racers. De wielen waren op de 3.3 turbo nu standaard 16 inch. Het onderstel werd verbeterd om het hogere vermogen goed op de weg te kunnen brengen. Om de nieuwe intercooler te huisvesten werd de spoiler aangepast. Dit type spoiler maakte op deze specifieke auto zijn introductie.

Het is bekend dat Porsche voor pre-serie auto’s en prototypes vaak afwijkende kleuren gebruikt. Deze auto is geen uitzondering hierop. Er werd gekozen voor de niet standaard kleur Bordeaux rood met een zwart pin-stripe interieur. Het luxe Blaupunkt audiosysteem uit de 3.0 turbo werd gehandhaafd en is nog steeds aanwezig in deze auto.

Op dit moment zijn er 125.800 gedocumenteerde kilometers afgelegd met deze 930 turbo. De zeer uitgebreide documentatie met documenten over de periode 1977 tot en met het heden bevestigen de over de jaren gereden kilometers. Deze geweldig mooi originele turbo is nog altijd compleet met de originele toebehoren zoals de boekjes van de auto en audio, de toolkit, krik, compressor, het reservewiel en talloze historische documenten. Een Porsche geboortecertificaat bevestigd de vroege bouw van de auto als voorserie auto in het 3.0 tijdperk.

De bijbehorende documentenmap is gevuld met talloze facturen, verzekeringsbewijzen, invoerdocumenten, brochures, technische keuringen, registraties en research naar de historie van deze turbo.

In 2015 werd de auto in opdracht van de vorige eigenaar professioneel voorzien van een nieuwe laklaag in de originele kleur. Na bijna 50 jaar is deze Porsche nog steeds in een geweldige originele conditie zoals te zien is op de foto’s.

De 16” Fuchs velgen zijn voorzien van Bridgestone Potenza S-03 banden in de maat 205/55 op de vooras en 245/45 op de achteras. Het ongebruikte reservewiel met productiemaand 2/77 wordt gecompleteerd door de originele toolkit, krik en compressor.

Het originele service boekje bevestigd dat deze turbo in de periode 1977 tot 1979 door Porsche zelf is gebruikt en werd voorzien van motornummer “0001” van het type 930/60.
Het blijkt dat de auto in april 1977 van de productielijn kwam en zonder motor en versnellingsbak naar het Porsche ontwikkelingscentrum in Weissach is gebracht. Hier werd de nieuwe 3.3L motor gecombineerd met een 4-versnellingsbak en ingebouwd in de auto.
Het geboortecertificaat en serviceboekje bevestigd dat de auto op 3 juni uitgeleverd is aan de Porsche organisatie zelf. Op 6 juni vond al de 1e servicebeurt plaats bij de Porsche fabriek.

In 1980 werd deze speciale turbo voor het bedrag van 40.000,- DM aangekocht door een Franse Porsche enthousiast. De bij de auto behorende documentatie laat zien dat hij vervolgens de auto in Frankrijk importeerde.

Na 7 maanden in mei 1981 overhandigde hij de Porsche aan de serviceafdeling van de Porsche fabriek in Stuttgart. Een factuur hiervan laat zien dat er destijds groot onderhoud werd uitgevoerd voor een bedrag van 4.180,- DM. Op dat moment had de auto slechts 58.000 kilometer gereden. De volgende 37 jaren is de auto in de handen van deze Franse Porsche enthousiast gebleven. De uitgebreide documentenmap en de mooie originele conditie zijn getuige van de minutieuze wijze waarop hij de auto al die jaren onderhield.

In 2017 is deze unieke turbo aangekocht door de huidige eigenaar. Over de laatste Jaren is er veel werk gedaan om de techniek en het uiterlijk van deze turbo naar een nog hoger niveau te tillen.
In 2020 bleek dat er een cilinderkopbout gebroken was, een veel voorkomend probleem van de originele cilinderkopbouten. Om dit op te lossen en de motor tiptop te maken werd er besloten tot een motorrevisie. Tijdens deze revisie werden veel originele datumstempels op o.a. de cilinders zichtbaar. Met datums van november 1976 en februari 1977 was het duidelijk dat de motor in het 3.0 tijdperk gebouwd was. Op het motorblok werd een datumstempel van augustus 1976 zichtbaar. De versnellingsbak is maart 1977 gedateerd.
Na deze motorrevisie is bij inbouw van de motor een nieuwe koppeling en drukgroep geplaatst.
In 2021 heeft er groot onderhoud plaatsgevonden aan het remsysteem van deze 930.

Een korte opsomming van belangrijke momenten uit de historie:
(de onderhoudshistorie vermeld veel meer events waar een kilometerstand is vastgelegd!)

1977 30 km Aflevering van de auto aan “Dr. Ing. H.c.F. Porsche Aktiengesellschaft”
1978 27.877 km Onderhoud bij de Porsche fabriek in Stuttgart
1981 58.000 km Groot onderhoud bij de Porsche fabriek in Stuttgart
1994 87.550 km Gedeeltelijke motorrevisie en versnellingsbakrevisie
2007 117.803 km Groot onderhoud
2012 123.629 km Vervanging van de turbo
2015 Auto opnieuw gelakt in originele kleur
2020 125.700 km Motorrevisie inclusief vervanging van de koppeling en drukgroep
2021 125.750 km Olieservice en remmenonderhoud

Deze Porsche is voorzien van een Nederlands oldtimer kenteken, geserviced en staat nu klaar voor het grote genieten.

Bel of mail ons voor meer informatie betreffende deze zeer speciale Porsche: info@dreamgarage.nl of tel. 043-3114158.

  • Originele manual/serviceboekje
  • Originele map boorddocumentatie
  • Originele boekjes audiosysteem
  • Originele toolkit
  • Porsche geboortecertificaat
  • Originele toolkit
  • Originele reservewiel
  • Originele compressor
  • Originele sleutelset
  • Uitgebreide documentenmap met talloze facturen, verxekeringsdocumenten, technische keuringen en andere historische documenten over de periode 1977 t/m heden

De Porsche 911 G-modellen werden vanaf 1974 tot 1989 gebouwd en waren in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. Zo was er de S, SC, Carrera en sinds 1975 ook de zeer geliefde en baanbrekende turbo. De turbo uitvoeringen werden gemaakt van 1975 tot 1989 en stonden bekend onder de typering 930. De 930 was gedurende de volledige productiereeks het absolute 911 top-model en was tijdens de introductie de snelste productieauto te koop in Duitsland.

De 930 werd vanaf 1975 tot 1978 geleverd met een 3.0 liter motor die 260 pk leverde. Om ervoor te zorgen dat het hoge vermogen op de weg gehouden kon worden werd de originele 911 drastisch aangepast. De vering werd onder handen genomen, grotere remmen werden gemonteerd en er kwam een sterkere versnellingsbak met 4-versnellingen. Een van de meest opvallende oplossingen was de karakteristieke ‘Walschwanzflosse’ (achterspoiler). Hierdoor kreeg de auto meer neerwaartse druk en werd de aanvoer van lucht naar de motor verbeterd. Bredere wielkasten en bredere banden zorgden voor meer grip en stabiliteit. Deze aanpassingen gaven de 930 een uniek en direct herkenbaar aanzicht.

Vanaf 1978 werd de cilinderinhoud vergroot naar 3.3 liter en werd de motor voorzien van een intercooler, hierdoor steeg het vermogen van de 930 naar maar liefst 300 pk. De achterspoiler werd licht gemodificeerd om ruimte te creëren voor de intercooler. Daarnaast werden de remmen geüpgrade gelijk aan die van de 917 raceauto.

Interessant feitje is dat de 3.0 modellen in de USA, Canada en Japan een lager vermogen van 245 pk hadden. De 3.3 liter motor in deze landen had een geknepen vermogen van 265 pk (vanaf 1986 282 pk). Vandaar dat de Europese modellen meer gewild zijn.