• EN
  • DE
  • Bentley-Bentley open tourer special
  • Bentley - Bentley open tourer special
schaduw

Bentley - Bentley open tourer special

Bentley
Bentley open tourer special
1947
POA
Marge
British racing green
ca. 5.500 km na restauratie
4.257 cc/259 cu in 6-cilinder lijn, handbak met 4 versnellingen
'Voldoende'

Bentley Open Tourer Special
Vanden Plas style body

Indrukwekkend, dat is deze Bentley in alle opzichten!
Deze Bentley Open Tourer met de mooie Vanden Plas stijl body is indrukwekkend in ieder detail.

In de jaren 20 en 30 vormden de toenmalige Bentleys een automobiele klasse op zich. Op het gebied van techniek, motorisering en koetsen waren dit indertijd zeer bijzondere auto’s en behoorden dan ook tot de automobiele top. Het waren de hoogtijd dagen van een groep goed gesitueerde Bentley eigenaren, de befaamde “Bentley Boys”.
Van vergane glorie is er echter geen sprake. Nu 90 jaar later spreken deze auto’s wellicht nog meer tot de verbeelding dan indertijd. Van kleine kinderen tot senioren, iedereen kijkt met een bepaalde vorm van ontzag en bewondering naar deze pre-war reuzen. Het bezoeken van een autoshow of deelname aan een rally met deze Open Tourer is een belevenis op zich.

Deze Bentley verliet medio 1947 de Rolls-Royce fabriek in Crewe als eerste na-oorlogs model, de MKVI.
Het chassis met de 4¼L 6-cilinder lijnmotor werd indertijd door streng geselecteerde carrosseriebouwers gebruikt voor de bouw van de Bentley Continental, op dat moment ’s-werelds duurste en snelste 4 deur productie auto. Het vermogen van de motor werd indertijd niet vrijgegeven door de fabrikant. Een simpelweg “adequate power” oftewel voldoende vermogen, was de vermelding van de fabrikant.

Deze Bentley is opgebouwd op het chassis en met de motor van een Bentley uit 1947. Na aankoop van chassis en bijbehorende motor werd er in de jaren negentig onder supervisie van de eigenaar begonnen met het verwezenlijken van een jongensdroom. Als eigenaar van meerdere Bentleys en Rolls-Royces was hij goed bekend met het merk en de merkspecialisten. De gehele auto werd opnieuw opgebouwd. Alleen het beste was goed genoeg. Motor en versnellingsbak werden gereviseerd door een gespecialiseerd revisiebedrijf in de regio. Het chassis werd volledig gestript, aangepast en voorzien van een zeer solide coating. De Vanden Plas body werd door zeer ervaren vakmannen exact nagebouwd. Het plaatwerk is door specialisten in het verenigd koninkrijk vervaardigt. De detaillering van al het lederwerk, een hobby van de eigenaar, is zeer verfijnd en van topklasse. Nu, meer dan 20 jaar na restauratie wordt het vakmanschap waarmee het werk gedaan is, pas echt duidelijk. Het lijkt bijna alsof de auto gisteren gerestaureerd is.

Deze Bentley heeft een Nederlandse oldtimer registratie en staat op kenteken als “Bentley Open Tourer” uit 1947.
Dit is een unieke kans om een automobiel juweel te kopen dat garant staat voor heel veel plezier.

Bentley Motors Limited
Bentley Motors Limited is een Britse fabrikant van luxueuze automobielen en sportwagens. Het bedrijf is opgericht in Engeland op 18 januari 1919 door Walter Owen Bentley (1888-1971). Na de eerste wereldoorlog stond Bentley bekend om haar sportauto's die meededen aan de 24 uur van Le Mans en deze races ook vaak wonnen. Bentley werd overgenomen door Rolls Royce in 1931 waarna de productie werd gestopt voor 2 jaar.

Vanden Plas
Van origine was Vanden Plas in de 19e eeuw een succesvolle rijtuigbouwer in België, met meerdere filialen, waarvan de belangrijkste in Brussel, Antwerpen en Gent. In de hoogtijdagen van de automobielontwikkeling, medio jaren twintig van de vorige eeuw, werd een werkplaats geopend in Londen. Tot aan de Tweede Wereldoorlog bouwde Vanden Plas vele carrosserieën op basis van onder meer Rolls Royce, Bentley en Daimler. Volgens welingelichte bronnen heeft Vanden Plas eind jaren 20 en begin jaren 30 uiteindelijk 204 Bentleys met 4,5L motor voorzien van haar carroserien.