• EN
  • DE
  • Ferrari-Ferrari 512BBi
  • Ferrari - Ferrari 512BBi
schaduw

Ferrari - Ferrari 512BBi

Ferrari
Ferrari 512BBi
1983
249.900,- Euro
Marge
Rosso Ferrari / Beige Pella leder
36.600 km
4.9L 12 cilinder, 5 versnellingsbak (F110A FI F-12)
340pk

1983 Ferrari 512 BBi met Certificato di Autentica, slechts 36.600km origineel
Nieuw geleverd in België door Garage Francorchamps

Deze indrukwekkende 512BBi in Rosso Ferrari met schitterend bijpassend Pella Beige lederen interieur is van nieuw af aan in liefhebbers handen geweest. Nu na 37 jaar is deze Ferrari nog steeds in een onberispelijke staat.

Zoals bevestigd in het Certificato di Autentica betreft het hier een matching nummers 512BBi in originele conditie. Deze Ferrari is in 2013 uitgebreid onderzocht met als bekroning de uitreiking van het Certificaat.

Deze 512BBi is in 1982 bij Ferrari in Maranello geproduceerd. In 1983 is de auto via Garage Francorchamps uitgeleverd aan de 1e eigenaar dhr. Van Doorne te Belgie. De factuur van aankoop is nog steeds bij de auto aanwezig. Volgens de bijbehorende documenten heeft hij de Ferrari bijna 23 jaar in bezit gehad waarna de 2e Belgische eigenaar in 2008 de Ferrari aan een bekende Nederlandse autocollectioneur verkocht.

De huidige eigenaar kocht de auto in 2014 na een lange zoektocht naar een kwalitatieve originele 512BBi met een mooie historie. Hij liet de auto zelf tot dit jaar nauwgezet onderhouden door Ferrari dealer Munsterhuis Sportscars.

Zeer recent heeft de auto een grote servicebeurt ondergaan bij Ferrari Munsterhuis en hierbij zijn ook de distributieriemen vernieuwd.
Vanwege prive omstandigheden dient de collectie nu kleiner gemaakt te worden en is de 512BBi een van de “juwelen” die verkocht worden.

Dat het hier een 512BBi van collector kwaliteit betreft, getuige ook de aanwezigheid van alle originele toebehoren zoals de boorddocumentatie, serviceboekje en de bijbehorende map, de toolkit, jack-kit, het reservewiel, originele Ferrari radio en versterker, de radio gebruiksaanwijzing en garantie documenten zijn nog compleet bij de auto aanwezig.

De historie is mooi gedocumenteerd in bij de auto behorende documentenmap. Onderdeel van deze map zijn o.a. eigendomsbewijzen en de nieuwfactuur van Garage Francorchamps. De facturen betreffende het onderhoud zijn ook onderdeel van de documentenmap.

Een recent taxatierapport is bij deze Ferrari aanwezig.

Bel of mail ons gerust voor meer informatie of het maken van een afspraak.

  • 2 Sleutelsets
  • Classiche certificatie
  • Originele gebruiksaanwijzing
  • Originele map
  • Origineel serviceboekje
  • Originele Audio gebruiksaanwijzingen en garantiekaarten 
  • Diverse originele inlegvellen
  • Originele toolkit
  • Originele jack-kit
  • Origineel reservewiel
  • Dokumentenmap
  • NL-kenteken
  • Maatwerk Carcover

De Ferrari 512 BB is een supercar uit de 70 en 80'er jaren van de Italiaanse autofabrikant Ferrari. De typeaanduiding 512 liep synchroon met de racewagens van Ferrari en gaf de cilnderinhoud en het aantal cilinders aan. Respectievelijk 5 liter en 12 cilinders. Om tot 5 liter te komen werd de 4,4-liter-motor van de 365 GT/4 Berlinetta Boxer tot ca. 5 liter vergroot.

De Ferrari 512 BB werd in 1976 op de Autosalon van Parijs als raceauto voor de straat voorgesteld. De 512 Berlinetta Boxer met midden motor was de aangepaste opvolger van de 365 GT/4 Berlinetta Boxer met de 4,4-liter-12-cilinder motor in het vooronder.

Een belangrijk kenmerk van de 512 BB was de tot 5 liter cilinderinhoud vergrote V-12 (geen boxer) met 180 graden gedraaide cilinderbanken, vergelijkbaar met de 3-liter race motoren in het Ferrari 312PB prototype en de 312B en 312T in de Formule 1.

De uiterlijke wijzigingen ten op zichte van de 356 waren de 4 uitlaten en 4 achterlampen. Verder werden er een kleine voorspoiler, een nieuwe motorkap en luchtinlaten voor de achterwielen toegevoegd. Bredere banden en een breder en langere achterzijde waren ook wijzigingen ten op zichte van de voorganger. Door deze wijzigingen nam het gewicht van de auto wel toe.
In 1981 werden er nieuwe wijzigingen doorgevoerd.

Door de aangescherpte emissie eisen in de VS moesten de carburateurs wijken voor een mechanische benzine injectieinstallatie. De naam werd aangepast naar 512BBi (voor iniezione). De injectieinstallatie was van het type K-Jetronic van Bosch. In vergelijking met de carburateuruitvoering liep gelijktijdig met de uitstoot en het verbruik ook het vermogen terug met ongeveer 20 pk. De driveability werd door de injectie wel sterk verbeterd. Met de komst van de BBi werd ook het exterieur licht gewijzigd. De luchtroosters aan de voorzijde werden nu in de kleur van de auto gespoten. De banden werden nog een maatje breder. Het mistachterlicht en de achteruitrijlamp werden aangepast. Ook de voorzijde werd aangepast. De gril werd smaller en de lampen aan de voorzijde werden licht gewijzigd. In de officiele verkoopbrochure werd in de 1e regels alleen gesproken over de stoelen die nu beter geventileerd zouden zijn!

Met de komst van de Ferrari Testarossa in 1984 stopte de productie van de 512 BBi.