• EN
  • DE
  • Messerschmitt-KR201 Roadster
  • Messerschmitt - KR201 Roadster
schaduw

Messerschmitt - KR201 Roadster

Messerschmitt
KR201 Roadster
1963
POA
Marge
Rood
191cc Fichtel & Sachs 1-cilinder, 2-takt
9.5 pk

1963 Messerschmitt KR201 Roadster
Extreem zeldzame Roadster type KR201 in sublieme conditie

Met trots presenteren wij deze Messerschitt die al bijna een halve eeuw in het bezit is van de huidige eigenaar.

Deze Messerschmitt is een regelrechte rariteit. Volgens goed ingelichte bronnen zijn er slechts 300 stuks Messerschmitt van het type KR201 Roadster gebouwd. Volgens kenners zijn er ca. 25 stuks die de tand des tijds hebben overleefd.

De eigenaar van deze Roadster die deze bijna 50 jaar geleden aankocht is een echte Messerschmitt enthousiast en specialist. Door de jaren heen verzamelde hij diverse modellen van deze zogeheten Kabine Rollers. De KR 201 is altijd het topstuk geweest van de verzameling. Een originele en complete KR201 is al een zeldzaamheid, een echte KR201 in concoursstaat is bijna onmogelijk te vinden. RM Sothebys verkocht in 2013 een geweldig mooi exemplaar op een van hun veilingen voor het waanzinnige bedrag van 103.500,- US Dollar.

Deze “Kabine Roller” heeft het helemaal! Het Roadster model was een zeer gelimiteerde speciale editie van de bekende Messerschmitts KR range. Boven op de standaard voorzieningen van een gewone Messerschmitt had dit model diverse “upgrades”. Als belangrijkste natuurlijk de convertible top. Het interieur was zwart van kleur met accenten van imitatie slangenleer en biezen in de kleur van de rode carrosserie. De pook knop was verchroomd en had een witte knop. Er was een gewijzigd dashboard met een snelheidsmeter met witte achtergrond voorzien van het logo. De lichtknop was gewijzigd en er was voorzien in een luidspreker grille. De roadster body beschikte over lampjes op de spatborden en “portholes” in de motorkap. Ook de spiegels waren anders van stijl als bij andere modellen. Deze werden ook gebruikt op het zeldzame “Tiger” model. Verder waren de wieldoppen anders en voorzien van 2-oors spinners. Bescherming tegen de regen werd geboden door 2 vinyl zijruiten die men met drukknoppen kon bevestigen. Betreffende de kleur werd de Roadster ten tijde van de introductie uitgevoerd in een nieuwe kleur die men signaal rood noemde. In sommige landen was dit de enige kleur die er voor de Roadster was, wit was in andere landen het enige alternatief.

Deze roadster werd in het verladen gerestaureerd met maximale aandacht voor de originele details van Messerschmitts en de roadster in het bijzonder. Het originele imitatie slangenleer werd hergebruikt in de stoelen en het opberg vak. Alle “speciale” onderdelen zoals de lampjes op de spatborden, de spiegels, kilometerteller etc. werden met de grootste zorg gerestaureerd en in oude glorie hersteld.
Deze roadster is over de jaren met grote regelmaat gebruikt voor plezierritjes. De techniek is dan ook tiptop. De motor en versnellingsbak zijn gereviseerd en de zwakke punten zoals de krukas en drijfstang van het Sachs blok zijn hierbij verbeterd. Remmen, wielophangingen, bedrading, verlichting… alles is tot in de puntjes verzorgd om de betrouwbaarheid te maximaliseren. Wij durven zondermeer te stellen dat dit momenteel de beste KR201 is die te koop wordt aangeboden.
Deze roadster is welkom op ieder concours of classic car event en kan meestrijden voor de serieuze prijzen.

Kortom, de kans voor iedere microcar enthousiast om een uniek stukje historie in huis te halen.

Bel ons voor meer informatie of een afspraak:
Uw contact, Ruud Gubbels 043-3114158

  • Originele gebruiksaanwijzing
  • Foto's van restauratie
  • Nederlands kenteken
  • Oude kenteken documenten

De Messerschmitt Kabinenroller is een kleine twee-persoonsauto van Duitse afkomst. Het is een zogenaamde dwergauto. De auto werd tussen 1953 en 1956 geproduceerd door de Duitse fabrikant Messerschmitt en tussen 1956 en 1964 door Fahrzeug- und Maschinenbau GmbH. Het prototype werd in 1952 gemaakt door Willy Messerschmitt en Fritz Fend, een van zijn voormalige werknemers. De bijnaam van de auto luidde Snow White's Coffin.

De "Flitzer" werd door Fend ontworpen als een eenzitter, met drie wielen, voor invaliden. De eerste auto's werden in 1948 ontworpen met de aandrijving gelijk aan die van een Vliegende Hollander met een fietshulpmotor. Een Vliegende Hollander is een speelgoedvoertuig aangedreven door het stuur vooruit te duwen en terug te trekken. Tussen maart 1949 en maart 1950 werden er 98 stuks met een inhoud van 98 cm³ en 4,5 pk gebouwd. Deze modellen zouden later als het type Flitzer 100 bekend worden. Tussen maart 1950 en december 1951 werden 154 stuks gebouwd met een Riedel-motor met een inhoud van 98 cm³ en 4,5 pk. Deze voertuigen hadden een topsnelheid van 75 km/h. De eerste modellen werden gebouwd met fietswielen, deze werden aan de voorzijde vervangen door kruiwagenwielen. Voordat Fend de auto verkocht aan Messerschmitt werd het geproduceerd door Fend automotive GmbH. Het hoofdkantoor bevond zich in München.
Vanwege grote vraag naar de auto waren er de plannen om de productie met tien stuks uit te breiden, dit was echter vanwege het ontbreken van voldoende financiën niet mogelijk. In 1952 werd Fend opgeheven en ging op in de vliegtuigfabriek Messerschmitt. Messerschmitt mocht geen vliegtuigen meer bouwen en stapte dus over op de kleine auto's. In 1953 werd het type KR 175 gepresenteerd op de Autosalon van Genève.

In verband met de vliegtuigorders van de staat moest Willy Messerschmitt medio 1956 de autobouw opzeggen. Dit terwijl hij kort tevoren nog had verklaard: "Ik ben altijd vastbesloten geweest om naast vliegtuigbouw ook auto's te ontwikkelen. De fabriek in Regensburg is exclusief opgezet voor de auto-industrie en dit zal alleen in de toekomst zo blijven. Vanaf 15 januari 1957 werd de Kabinenroller bij de nieuw gebouwde Fahrzeug- und Maschinenbau Regensburg GmbH (FMR) geproduceerd. Aandeelhouders van het bedrijf waren de ingenieur Fritz Fend en M. Fabrikant Valentin Knott.

Van 1957 tot 1961 werden er naast de KR 200 ook de vierwielige FMR TG 500's gebouwd.

Van de KR 200 zijn vier varianten gemaakt: KR 200 met plexiglas kap, cabrio-limousine, roadster en sport, werden er nog tot 1964 kleine hoeveelheden gebouwd. Er is ook een versie gemaakt met een trekhaak, deze kon dan als bezorgvoertuig dienstdoen.

De Kabinnenroller werd in vier uitvoeringen gebouwd: de KR 175, KR 200, KR 201 en de Tiger. De Tiger was de enige vorm met vier wielen. De officiële aanduiding was Tg 500.