• EN
  • DE
  • Mercedes-Mercedes-Benz 280 SL
  • Mercedes - Mercedes-Benz 280 SL
schaduw

Mercedes - Mercedes-Benz 280 SL

Mercedes
Mercedes-Benz 280 SL
1969
Poa
Marge
Wit met donker groen lederen/tufting carpet interieur
49.058 mijlen
2.778 cc SOHC 6 cilinder in lijn motor, 4-traps automaat
170 pk / 130 kW

Mercedes-Benz 280 SL ‘Pagode’ uit 1969 in ongerestaureerde top conditie

  • Zeer begeerlijke wit met donker groene kleurencombinatie
  • Slechts 49.000 gedocumenteerde mijlen vanaf nieuw!
  • Geleverd met originele hardtop in een uitmuntende conditie
  • Zeer goed gepreserveerd matching numbers exemplaar
  • Inclusief zeer uitgebreide documentatie
  • Een prachtig voorbeeld van Mercedes-Benz styling en engineering

Elk decennium heeft zijn eigen stijliconen. In de jaren ’60 waren dit cowboylaarzen, brede broekspijpen en markante stropdassen. Op het automobiele vlak was de Mercedes-Benz W113 SL serie ‘Pagode’ het ultieme stijlicoon van de Rock ‘n Roll jaren. De W113 ‘Pagode’ was een van de eerste echte ‘auto accessoires’. De stijlvolle cabrio’s waren niet alleen duur genoeg om slechts voor een beperkte groep betaalbaar te zijn maar ook snel en makkelijk genoeg om door het alsmaar drukker wordende stadsverkeer te manoeuvreren. Daarnaast was de W113 ‘Pagode’ sportief om snel mee te rijden maar van de andere kant ook comfortabel en luxueus.

De auto werd geleverd met zowel een softtop, die netjes onder een tonneau cover achter de voorstoelen vouwde, als ook met een afneembare hardtop die de auto zijn unieke uiterlijk gaf. De hier aangeboden auto heeft beide daken en zelfs een af fabriek optionele airconditioning – zeer zeldzaam voor een auto uit de jaren ’60 – waarmee deze 280 SL perfect is voor lange tourritten in iedere weersomstandigheid.

Deze 280 SL werd voor het eerst geregistreerd op 22 september 1969 op naam van W. S. Griffith in Ft. Lauderdale Florida toen deze werd geleverd door Mayer Motor Inc. De auto bleef in het zonnige Florida toen deze op 22 juli 1983 verkocht werd aan M.A. Tilly uit Belleair. Een jaar later, op 15 maart 1984, kwam de auto in handen van de derde eigenaar. Wederom hoefde de auto niet ver te verhuizen want W. M. Hall woonde in Jacksonville Florida. Op 7 april 1995 kwam de Mercedes-Benz terecht bij J.A. Gibson uit St. Simons Island in de nabijgelegen staat Georgia. Deze heer Gibson heeft de auto voor de laatste 21 jaar in eigendom gehad en hem zeer goed onderhouden zoals de bijgevoegde historie naadloos kan aantonen. Er zijn veel facturen gedocumenteerd waaronder een van Barbers Body Shop die de auto in 1996 van een nieuwe verflaag hebben voorzien. Dankzij het vele werk van dhr. Gibson is er veel bekend over de historie van de auto waaronder de originele registratie certificaten, foto’s, eigendomsbewijzen en tientallen facturen. De 280 SL werd aangekocht door Dream Garage en geïmporteerd naar Europa. Nu zijn wij nog op zoek naar een nieuwe eigenaar voor deze auto die hem met dezelfde liefde wil behandelen als zijn voorgaande eigenaar heeft gedaan.

De 280 SL ‘Pagode’ is zonder meer een auto die net zo fantastisch rijdt als die er uitziet. Volgens de vele liefhebbers is het de mooiste cabrio die Mercedes-Benz ooit gebouwd heeft en moet iedere autoliefhebber ooit in zijn leven eigenaar zijn geweest van een W113 Mercedes-Benz SL ‘Pagode’….

Wanneer u interesse heeft in deze auto neem dan contact met ons op. Tel 043-3114158 of per mail info@dreamgarage.nl

  • 2 originele sleutels
  • Origineel Mercedes-Benz gereedschapskit
  • Origineel Mercedes-Benz 280 SL Gebruikershandleiding incl mapje
  • Origineel Mercedes-Benz 280 SL Service handleiding
  • Origineel Mercedes-Benz service kaart en service adressenboekje
  • Origineel Mercedes-Benz Airconditioning handleiding
  • Zeer uitgebreide eigenaarschap en service historie
  • Originele Becker Mexico cassette radio
  • Originele ‘Pagode’ hardtop
  • Origineel diagonale autogordelset
  • Originele gereedschapset
  • Origineel reservewiel
  • Originele krik

We schrijven het jaar 1963. De hoogste baas van Mercedes in de jaren ’60 zocht een auto die het midden was tussen de trage 190 SL en de zeer exclusieve en dure “Gullwing” 300 SL. Daarom werd er een nieuwe SL ontwikkeld die in 1963 op de Autosalon van Genève werd geïntroduceerd: de Mercedes SL W113. Er werd een hardtop voor de auto ontworpen die ervoor zorgde dat deze auto in de volksmond de “Pagode” werd genoemd. Deze naam had de SL te danken aan de gewelfde vorm van het dak dat gelijkenissen toont met de daken die vaak te zien zijn op boeddhistische tempels (Pagode). De auto werd standaard uitgevoerd met een M180 zescilinder in lijn motor en om gewicht te besparen werd voor een aantal delen van het plaatwerk aluminium gebruikt. Het chassis was een ingekorte versie van dat van de W111, de voorganger van de huidige S-Klasse.

De eerste uitvoering die in 1963 op de markt kwam was de 230 SL. Deze had 150 pk en 196 Nm ter beschikking dankzij een 2.3 liter grote motor en was standaard voorzien van een viertraps automaat. Een snellere viertraps automaat en een vijf verzetten tellende handbak waren ook verkrijgbaar als optie maar werden niet vaak besteld. De 230 SL werd tot 1967 geproduceerd.

Diens opvolger, de 250 SL ging in december 1966 in productie. De belangrijkste wijzigingen waren eigenlijk dat het blok meer koppel leverde (geen 190 maar 216 Nm) dankzij het vergroten van de motorinhoud naar 2.5 liter. Andere belangrijke wijzigingen waren het toevoegen van schijfremmen achter en het vergroten van de tankinhoud van 65 naar 82 liter. De 250 SL moest al vrij snel, in 1968, plaats maken voor de 280 SL.

In december 1967 rolde de eerste exemplaren van de SL 280 uit de fabrieken in Stuttgart. Deze auto kreeg de beschikking over een wederom opgeboorde 2.8 liter zescilinder die goed was voor 170 pk en 244 Nm koppel. De W113 SL werd uiteindelijk geproduceerd tot en met februari 1971, in totaal werden er 48.912 W113 SL’s gebouwd.