• EN
  • DE
  • Porsche-Porsche 930 3.3 Museum book car
  • Porsche - Porsche 930 3.3 Museum book car
schaduw

Porsche - Porsche 930 3.3 Museum book car

Porsche
Porsche 930 3.3 Museum book car
1982
POA
Marge
Perl Weiss
34.770 km
3.3L 6 cilinder turbo 4 versnellingsbak
330 pk / 242 kW

Unieke Porsche 930 turbo Sonderwunsch
Porsche museum boek auto, originele “Stuttgart Werk 1” auto, eenmalige unieke Porsche!

De Porsche 930 3.3 turbo was in 1981 het topmodel van de modelrange van Porsche. Een succesvolle ondernemer met goede contacten bij Porsche, had in die tijd de wens voor de bouw van een zeer speciale Porsche turbo.

Voor Porsche AG was en is dit specifieke exemplaar blijkbaar ook speciaal. Bij het 50-jarig jubileum van de 911 werd er speciaal voor de gelegenheid door het Porsche Museum een mooi boek genaamd “911 X 911“ uitgegeven. Deze specifieke auto is als een van de door de fabriek gebouwde specials met foto en vermelding in dit boek opgenomen. Volgens de eerste eigenaar is deze foto gemaakt in mei 1982 toen hij op de fabriek was en na een lunch met Porsche officials, de sleutels en auto in ontvangst mocht nemen.

Deze eerste eigenaar bestelde een nieuwe 930 turbo en bij deze bestelling ging een begeleidend schrijven van de dealer met een lange lijst van specifieke aanpassingen. Dit schrijven en de complete historie inclusief o.a. de facturen van nieuw zijn opgenomen in een geweldig mooi en zeer uitgebreid dossier behorende bij de auto.

In 1981 was het huidige “Exclusive” programma nog niet opgestart bij Porsche. Dit programma startte pas in 1987 in de huidige hoedanigheid. Voordat dit programma startte konden klanten vanaf medio september 1981 wel heel specifieke wensen kenbaar maken via het zogenaamde “Sonderwunsch” programma.

De order voor deze Turbo kwam in oktober 1981 bij Porsche AG binnen. De order voor deze turbo werd vergezeld van een lange lijst met specifieke aanpassingen
Deze werden meteen doorgestuurd naar de verantwoordelijken bij “Stuttgart Werk 1”. Deze speciale afdeling binnen het Porsche concern was verantwoordelijk voor allerlei bijzondere projecten zoals bijvoorbeeld de “Flachbau” 911’s van die tijd. De eerste serie van slechts 54 Flachbau Porsches had nog geen pop-up koplampen. Hierdoor moesten de koplampen net zoals bij deze auto het geval is, in de bumper geïntegreerd worden.

De 1e eigenaar van deze auto was gecharmeerd van een aantal zaken die specifiek werden gebruikt voor deze eerste serie “Flachbau” auto’s. Hij wilde echter de normale voorspatborden en koplampen behouden.

Het “Flachbau” of flat nose ontwerp van ingenieur Rolf Sprenger was afgeleid van de uiterst succesvolle 935 racers. Hij bracht met dit ontwerp de stijl van de 935 racers over op een straatversie.

Naar verluid werd er in Stuttgart Werk 1 slechts 1 “Sonderwunsch” Porsche gebouwd in 1981, deze auto. Ingeperkt door de geringe productiecapaciteit van Stuttgart Werk 1, werden er in 1982 slechts 38 auto’s naar de wensen van klanten opgebouwd. Dit waren voornamelijk flat nose varianten.

Het gaat hier dus om 1 van de 39 Porsche’s die in tegenstelling tot alle andere 935 modificaties geleverd werd zonder de vlakke voorschermen maar wel met de eerste serie flatnose voorbumper op speciaal verzoek van de klant.

Naast het gewijzigde uiterlijk beschikt deze auto over tallozen fabrieks- en maatwerk opties. De Glasurit Perl Glanz Weiss lak is samen met het Perl lederen interieur volledig naar wens van de klant gemaakt. Ieder knopje, schakelaar en zelfs de wijzerplaten van de instrumenten zijn bekleed met het Perl leder. De extra brede gepolijste Fuchs wielen met het Perl Weiss hart in 8 en 9J breed zijn ook speciaal besteld. “Leistungssteigerung”, een sperdifferentieel, het Clarion audio systeem en de uitgebreide autotelefoon zijn allemaal onderdeel van de extra opties. De eerste eigenaar wilde op niets besparen en door zijn zakelijke contacten met de fabriek was hij in de gelegenheid iedere 2 weken de voortgang en bouw van zijn speciale Turbo te volgen op de fabriek in Stuttgart Werk 1, hetgeen uiteindelijk 8 maanden zou duren.


De complete historie van de auto is mooi gedocumenteerd vanaf nieuw. Betreffende de authenticiteit is alles aantoonbaar met het Porsche geboortecertificaat, de communicatie tussen dealer en fabriek ten tijde van de bestelling, historie, de facturen, de fabrieks-cardex en natuurlijk het Porsche Museum boek. Met slechts iets meer dan 34.000 km is deze Porsche net ingereden. Alle originele toebehoren zijn nog bij de auto aanwezig. Het originele service manual, de boordmap, de toolkit, krik en compressor. Veel van deze zaken nog in de originele plastic verpakking. Deze turbo is natuurlijk schadevrij, niet gerestaureerd en volledig matching nummers.

Voor de enthousiaste Porsche collector is deze Stuttgart Werk 1 Turbo een absoluut unicum. Deze auto heeft zijn plek in de Porsche historie inmiddels al verdient met zijn vermelding in het Porsche Museum boek “911 x 911”.

Een werkelijke tijdcapsule naar de 80’er jaren waarin alles kon bij Porsche en de smaak van die tijd uitstraalt. De tijd van Miami Vice , Magnum , Queen, Abba en U2 en dit natuurlijk op cassette bandje !

De auto is ook in technisch opzicht volledig zoals deze moet zijn. Recentelijk geserviced en helemaal gereed voor vele uren rijplezier.

Wilt u meer informatie over deze unieke Porsche, neem dan gerust contact met ons op. Dit is een eenmalige gelegenheid om een stukje Porsche historie te kopen en zal een geweldige aanvulling zijn op iedere collectie.

Dream Garage Verkoop; Dhr. Ruud Gubbels +31-6-51360813

  • originele sleutelset
  • originele gebruikershandleiding
  • originele serviceboek
  • originele boordmap
  • Porsche geboorte certificaat
  • aankooporder en faktuur
  • zeer uitgebreide documentatiemap
  • originele toolkit
  • originele krik
  • originele compressor in plastic verpakking
  • originele gevarendriehoek nog verpakt
  • originele verbanddoos nog verpakt
  • Porsche Museum boek "911 x 911"

De Porsche 911 G-modellen werden vanaf 1974 tot 1989 gebouwd en waren in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. Zo was er de S, SC, Carrera en sinds 1975 ook de zeer geliefde en baanbrekende turbo. De turbo uitvoeringen werden gemaakt van 1975 tot 1989 en stonden bekend onder de typering 930. De 930 was gedurende de volledige productiereeks het absolute 911 top-model en was tijdens de introductie de snelste productieauto te koop in Duitsland.

De 930 werd vanaf 1975 tot 1977 geleverd met een 3.0 liter motor die 260 pk leverde. Om ervoor te zorgen dat het hoge vermogen op de weg gehouden kon worden werd de originele 911 drastisch aangepast. De vering werd onder handen genomen, grotere remmen werden gemonteerd en er kwam een sterkere versnellingsbak met 4-versnellingen. Een van de meest opvallende oplossingen was de karakteristieke ‘Walschwanzflosse’ (achterspoiler). Hierdoor kreeg de auto meer neerwaartse druk en werd de aanvoer van lucht naar de motor verbeterd. Bredere wielkasten en bredere banden zorgden voor meer grip en stabiliteit. Deze aanpassingen gaven de 930 een uniek en direct herkenbaar aanzicht.

Vanaf 1978 werd de cilinderinhoud vergroot naar 3.3 liter en werd de motor voorzien van een intercooler, hierdoor steeg het vermogen van de 930 naar maar liefst 300 pk. De achterspoiler werd licht gemodificeerd om ruimte te creëren voor de intercooler. Daarnaast werden de remmen geüpgrade gelijk aan die van de 917 raceauto.

Interessant feitje is dat de 3.0 modellen in de USA, Canada en Japan een lager vermogen van 245 pk hadden. De 3.3 liter motor in deze landen had een geknepen vermogen van 265 pk (vanaf 1986 282 pk). Vandaar dat de Europese modellen meer gewild zijn.