• EN
  • DE
  • Aston Martin-Aston Martin DBS V6 LHD
  • Aston Martin - Aston Martin DBS V6 LHD
schaduw

Aston Martin - Aston Martin DBS V6 LHD

Aston Martin
Aston Martin DBS V6 LHD
1969
Verkocht - Sold - Verkauft
Marge
Zilver metallic met een blauw lederen interieur
3995cc DOHC Inline 6-Cylinder Engine, automaat
282 pk

Aston Martin DBS V6 LHD (1969)
Zeldzaam links gestuurd model

  • Zeldzaam links gestuurd exemplaar met automaat en airco. (1 van 181 stuks)
  • De laatst gebouwde Aston Martin onder Sir David Brown’s leiderschap

Aston Martin is zonder meer een van de bekendste automerken. Het merk werd opgericht door Robert Bamford en Lionel Martin in 1913 maar werd vooral bekend nadat tractorfabrikant David Brown het bedrijf aankocht. Gedurende David Brown’s periode heeft het bedrijf enkele van zijn meest iconische modellen gebouwd. Iedere auto droeg ook zijn initialen te beginnen met de DB2 en eindigend met de fantastische DBS.

De roem van het merk werd alleen maar groter door de adoptie van Aston Martin door James Bond. De initialen ‘DB’ kregen hierdoor onmiddellijk wereldwijde bekendheid. Als eerste Bond reed Sean Connery rond in een gemodificeerde DB5 uitgevoerd met wapens en vol funky gadgets. In 1969 reed, eenmalige Bond acteur, George Lazenby in de zesde film ‘On Her Majesty’s Secret Service’ rond in een Aston Martin DBS. De DBS maakt bovendien nog een optreden in de film ‘Diamonds are Forever’ waarin een DBS te zien is die in de werkplaats van Q gereed wordt gemaakt voor actie.

De Aston Martin DBS werd geïntroduceerd in 1967 en was de opvolger van de DB6. De DBS had een nieuwe uiterst moderne look en de door William Towns ontworpen DBS zorgde dan ook voor de nodige opschudding. Het moderne ontwerp vertegenwoordigde een radicale omslag ten opzicht van de bekende Touring Aston modellen die sinds 1958 in productie waren geweest. Het interieur bleef zoals gebruikelijk luxueus ingericht met de fijnste Connoly huiden die beschikbaar waren. De DBS was een prachtig voorbeeld van automotive design uit die tijd en is inmiddels uitgegroeid tot een icoon van het merk. Bovendien is de DBS ook het laatste model dat gebouwd werd onder leiding van Sir David Brown.

Robert Bamford
Het is interessant om te zien welke namen zijn voorbestemd om de tand des tijds te verslaan en bekend te blijven en welke namen verloren lijken te gaan. Wie is bijvoorbeeld Robert Bamford? Ook bij menige autoliefhebber doet deze naam niet direct een belletje rinkelen, deze man stierf redelijk anoniem in 1942 op 59 jarige leeftijd. Deze Robert Bamford is echter mede oprichter van een van de meeste bekende merken in de auto historie. Hij startte een bedrijf dat Singer auto’s verkocht in 1912. Zijn zakenpartner in dit bedrijf was een succesvolle autoracer, die voornamelijk succesvol was op het smalle Aston Hill circuit in Buckinghamshire, ten westen van Londen.

Deze zakenpartner luisterde naar de naam Lionel Martin en samen besloten ze in 1913 om zelf eigen auto’s te gaan produceren. Er werd gekozen voor de naam Aston Martin en vandaar dat de naam Bamford door menigeen niet direct aan het beroemde Britse merk gekoppeld zal worden. Bamford zou Aston Martin in 1922 verlaten, vier jaar voor het tweede bankroet, waarna Lionel Martin ook het bedrijf verliet. Het bedrijf Aston Martin overleefde gelukkig enkele financiële tegenslagen en groeide uit tot een van de meest legendarische automerken.

David Brown
De naam van één persoon (om specifiek te zijn vooral zijn initialen) heeft ook grote invloed op het merk en de automobiel historie gehad. Deze man heette David Brown (tractor producent van beroep net zoals zijn concurrent Ferrucio Lamborghini) en rijk geworden door de verkoop van tractoren tijdens de tweede wereldoorlog. In 1947 reageerde hij op een advertentie op de achterkant van de London Times. Hierin werd een ‘High Class Motor Business’ te koop aangeboden die David Brown voor 20,500 Pounds Sterling kocht. David Brown was vanaf toen eigenaar van Aston Martin, het bedrijf dat hij tot 1972 zou leidden. Gedurende deze periode heeft Aston Martin enkele van zijn meest bekende en iconische modellen gebouwd. Ieder auto droeg ook zijn initialen om te beginnen met de DB2 en eindigend bij de fantastische DBS. David Brown verkocht het bedrijf in 1972 waardoor de Aston Martin DBS de laatste echte DB Aston Martin werd.

James Bond 007
De bekendheid van het merk Aston Martin werd alleen maar verder vergroot doordat James Bond in de auto’s begon te rijden. Aston Martin en de DB modellen kregen toen wereldwijde bekendheid. Sean Connery was de eerste Britse spion die in een wonderbaarlijk gemodificeerde DB5 rondreed uitgerust met wapens en diverse gadgets. In 1969 kwam de zesde bondfilm ‘On her Majesty’s Secret Service’ uit waarin eenmalige Bond acteur George Lazenby in een Aston Martin DBS rondreed. Interessant genoeg was dit niet alleen Lazenby’s eerste en enige keer dat hij 007 speelde, maar ook de enige keer dat James Bond zou gaan trouwen. Helaas duurde het huwelijk niet lang aangezien zijn nieuwe bruid, gespeeld door Diana Rigg of Avengers fame, wordt neergeschoten in de DBS nadat ze van de huwelijksceremonie wegrijden.

Aston Martin DBS
De Aston Martin DBS werd geïntroduceerd in 1967 en was bedoeld als de opvolger van de Aston Martin DB6. Vreemd genoeg werden de twee modellen gedurende drie jaar gelijktijdig geproduceerd. Aangedreven door een zes cilinder in lijn motor werd de DBS geproduceerd van 1967 tot 1972 totdat de auto werd uitgefaseerd en opgevolgd door de Aston Martin V8. De DBS was een grotere coupé dan de DB6, met vier volwaardige zitplaatsen, maar werd wel door dezelfde 4.0L motor aangedreven die 282 pk leverde.

De DBS was bedoeld om een meer ‘moderne’ uitstraling te hebben dan de vorige serie Aston Martin modellen (DB4 t/m DB6), dit werd gerealiseerd door een fastback achterkant en een vierkante grille. Dit was atypisch voor andere Aston Martins uit die tijdsperiode, maar wel in lijn met het automotive design van de late jaren 60. De overduidelijke Aston design kenmerken zoals een verhoogde uitsparing in de motorkap, knock-off spaakwielen, luchtopeningen aan de zijkant en een roestvrijstalen carrosserie werden echter wel gehandhaafd.

De DBS was breder en had een lager profiel dan zijn voorgangers, daarmee kreeg de auto een agressievere uitstraling en leverde het meer ruimte op in de auto. De motor werd verder terug in het chassis geplaatst vlak achter de vooras. Hiermee kwam de gewichtsverhouding op bijna 50-50 te liggen. Dit in combinatie met een Dion achteras zorgde voor zeer goede rijeigenschappen.

Van de Aston Martin DBS werden slechts 787 exemplaren gebouwd, hiervan werd 181 links gestuurde modellen en 606 exemplaren hadden het stuur aan de rechterkant zitten.