• EN
  • DE
  • Austin Healey-Austin Healey 100-six BN4
  • Austin Healey - Austin Healey 100-six BN4
schaduw

Austin Healey - Austin Healey 100-six BN4

Austin Healey
Austin Healey 100-six BN4
1958
Verkocht / sold / verkauft
Marge
Colorado red / Old english white
2.7L 6 Cilinder
117 pk

Austin Healey 100-six in absolute TOP conditie


In oktober 1952 liet Donald Healey op de "Earls Court Motorshow" een nieuwe 4 cilinder 2,6 Liter sportwagen zien die 100 genaamd was. De 100 verwees naar de 100 mijl per uur die de auto als topsnelheid kon bereiken. Dit was het begin van een zeer succesvolle serie van Austin Healey sportauto's.

Op de Motorshow moesten er nog tijdens de show hekken om de auto heen worden gezet om het publiek enigzins op afstand te houden. De auto was de showstopper van de autobeurs.
De auto werd ontworpen door de tot dan nog onbekende Gerry Coker. Hij werd in die tijd erg geinspireerd door de toenmalige Italiaanse styling.
Voor de techniek was de zoon van Donald Healey, Geoff Healey verantwoordelijk.

Sir Leonard Lord, toenmalig president van Austin zag grote mogelijkheden voor de auto. Hij maakte op de 1e beursdag dan ook meteen een deal met Donald Healey. De nieuwe auto zou gebouwd gaan worden door Austin als Austin Healey 100 en werd gebouwd in de Longbridge fabrieken van Austin.
Het zou de eerste auto gebouwd onder het BMC label (British Motor Company) worden. Nog dezelfde dag werd er door Gerry Coker een logo bedacht en gefabriceerd dat de dag er na al op de auto op de beurstand prijkte!

In 1956 werd er begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe auto. De 4 cilinder was niet langer beschikbaar en werd omgeruild voor een 6 cilinder uit de BMC rekken. Het chassis werd aangepast voor de nieuwe motor en verlengd zodat er achter de stoelen plaats kwam voor 2 kleine zitjes. De voor de Austin Healey 100 typerende klapvoorruit werd vervangen door een vast exemplaar. In de motorkap werd er een extra ventilatierooster aangebracht en de deuren werden voorzien van klinken.

Deze nieuwe auto, bekend als de 100-six type BN4 was in het begin een teleurstelling voor het publiek. Ondanks de 6 cilinder motor had de auto met 102 pk vermogen en 142 lb ft koppel minder vermogen en koppel en meer gewicht dan zijn 4 cilinder voorganger. De in- en uitlaatdelen die werden gebruikt kwamen rechtstreeks uit de rekken van BMC en werden gebruikt op standaard Morissen. Deze onderdelen waren zeker niet ontwikkeld voor de aandrijving van een sportwagen. Nog geen 17 maanden na de introductie in mei 1957 werden er enkele specifieke aanpassingen aan de cilinderkop en het inlaattraject doorgevoerd. Het gebruik van een nieuwe cilinderkop en een separaat inlaatspruitstuk in combinatie met 2 SU carburateurs van het type HD6 voerde het vermogen op tot 117pk. Het koppel nam toe tot 149lb ft. De auto's die deze modificaties op hadden werden de 100-six Mille Miglia genoemd. De modificaties werden ook als set te koop aangeboden aan eigenaren van de 1e serie 100-six.

In de laatste maanden van 1957 werd de gehele productie van de Austin Healey verplaatst van Longbridge naar Abingdon. Deze auto gebouwd op 6 december 1957 komt uit deze periode en heeft enkele specifieke kenmerken voor deze auto's.

In totaal zijn er 7.053 BN4's gebouwd in de periode tot april 1958 waar de productie van de 100-six overging in de Austin Healey 3000.