• EN
  • DE
  • Auto Union-Auto Union 1000 Universal S
  • Auto Union - Auto Union 1000 Universal S
schaduw

Auto Union - Auto Union 1000 Universal S

Auto Union
Auto Union 1000 Universal S
1964
verkocht / sold / verkauft
Marge
Lichtblauw/creme-wit
981cc 3 cilinder 2-takt
44pk

Zeldzame Auto Union (DKW) 1000 Universal

Auto-Union is een Duitse autofabriek die ontstond uit de fusie van de merken Audi, DKW ('Dampf-Kraft-Wagen'), Horch en Wanderer onder invloed van de depressie van de jaren dertig in 1932. Alle vier de fabrieken stonden in Saksen, onder meer in Zwickau en Chemnitz. Na de fusie bleven de merknamen in gebruik. Vanwege de oorlog werd in mei 1940 de bouw van personenauto's gestaakt; tot 1945 werd de Sd.Kfz. 222 door Audi geproduceerd, een lichte pantserwagen die een snelheid van 80 km kon behalen. In de loop van de oorlog werden de fabrieken zwaar gebombardeerd, en op 17 april 1945 werd de fabriek in Zwickau door de Amerikanen ingenomen. De Audi-fabrieken lagen echter alle in Saksen, dat viel onder de Russische bezettingszone, en eind juni van dat jaar vertrokken de Amerikanen. Pogingen om de autoproductie in het Oost-Duitse Saksen na de oorlog weer op te starten mislukten definitief in 1948. Maar ex-werknemers van Auto Union richtten het merk in 1949 opnieuw op, ditmaal in het Beierse Ingolstadt, en begonnen personenauto's te bouwen onder de merknaam DKW. In 1957-1959 werden verschillende vernieuwingen doorgevoerd. Daimler-Benz verwierf een meerderheid in de aandelenl. De auto's kregen de naam Auto-Union, de personenauto's werden gemoderniseerd en er werd ook een moderne sportwagen in productie genomen, de Auto Union 1000 Sp. In  In 1964 werd Auto Union verkocht aan Volkswagen. Dit concern greep terug op de vooroorlogse merknaam Audi en bracht de Audi 60 op de markt. Daarmee was een succesformule geboren.

De Auto Union 1000 S was een doorontwikkeling van enkele eerdere modellen DKW. De DKW F89 uit 1950 was er al in een Universal 2-takt uitvoering. Deze werd in 1953 opgevolgd door de DKW F91 en in 1955 door de DKW F92/93 "3=6". Er werden 5 verschillende uitvoeringen verkocht van de 40 pk sterke 2-takt 3 cilnders:

2 deurs Limousine (F93)
4 deurs Limousine (F94)
Luxe-Coupé 4 zits (F93)
Cabriolet 2 zits / 4 zits (F93)
3 deurs Universal (Kombi) (F94U)

Vanaf 1958 werden deze auto's met een iets grotere 981cc motor met 44 pk uitsluitend nog onder het Auto Union label als type 1000 S verkocht. In eerste instantie alleen de coupe en limousine modellen. Vanaf 1958 ook de Universal 1000 S. Deze werden tot 1963 gebouwd. Nadat midden 1963 de productie stopgezet was werden de Auto Union 1000 S met enkele kleine wijzigingen nog tot 1967 in Brazilie en Argentinie gebouwd.

De DKW F102 was in 1963 in Duitsland de opvolger van de Auto Union modellen 1000 en 1000S. Het was het laatste DKW-model en was de basis voor de latere Audi F103. Deze auto sloot de DKW 2-takttechnologie af, veel klanten vonden 2-takt in de 60-er jaren van de 20e eeuw ouderwets.