• EN
  • DE
  • BMW-BMW Z1
  • BMW - BMW Z1
schaduw

BMW - BMW Z1

BMW
BMW Z1
1990
Verkocht / sold / verkauft
Marge
Top Rot
2.5L 6 Cilinder

BMW Z1

De BMW Z1 is een 2-zits roadster ontwikkeld door BMW. De Z1 werd van maart 1989 tot juni 1991 geproduceerd. Bijna 75% van de gehele productie is verkocht op de thuismarkt in Duitsland. Speciaal aan de Z1 is de deurconstructie. Bij het openen schuiven de deuren in zijn geheel in de dorpels. Totaal zijn er iets meer dan 8.000 auto's gebouwd in de periode van 1989 tot 1991. De gehele productie bestond uit linksgestuurde auto's.
De body van de auto is gemaakt van kunststof. Alle plaatwerkonderdelen kunnen vrij eenvoudig van het chassis worden verwijdert.  De spatborden en deuren zijn gemaakt van General Electric's XENOY thermoplastic. De motorkap, het kofferdeksel en de cover van het dak zijn van versterkte glasfiber en gemaakt door Seger + Hoffman AG. Alle Z1's zijn gespoten met een uiterst flexibele lak speciaal ontwikkeld door AKZO Coatings and BMW Technik GmbH.

Het voertuig is in zijn geheel ontworpen met aerodynamica als belangrijkste thema. Zo is de onderzijde volledig vlak en afgedekt met grote kunstoffen platen. De uitlaatdemper en de achterbumper doen gezamenijk dienst als diffusor en werken samen om lift bij hoge snelheden te verminderen. Aan de voorzijde zorgt het ontwerp van de bumper voor extra druk op neus van de auto net voor de voorwielen. De Z1 heeft een luchtweerstandcoefficient van 0.36 Cd met de softtop omhoog en 0.43 Cd open.

Zowel de motor (de BMW M20B25) als de 5 versnellingsbak (de Getrag 260/5) werden gebruikt uit de BMW E30 325 IX. De 2.5 L (2,494 cc) 12-kleps SOHC 6 in rij motor ligt onder een hoek van 20 degrees gedraaid onder de motorkap om de neuslijn zo laag mogelijk te houden. De motor geeft een vermogen van 170 pk (127 kW) bij 5.800 tpm en levert in standaard uitrusting 222 Nm (164 lb·ft) aan koppel. Het leeggewicht van de Z1 is 1290 kg. Diverse tuners hadden indertijd mogelijkheden om het vermogen van de Z1 te verhogen. Zowel door de motor te tunen alls ook het volledig vervangen van de motor.  Deze auto is vanuit de dealer voorzien van de ultra zeldzame Mosselman turbo. Mosselman was in de jaren 80 en 90 zijn tijd ver vooruit en zag toen al de mogelijkheden van downsizing door middel van het gebruik van turbomotoren.