• EN
  • DE
  • BMW-BMW Z8
  • BMW - BMW Z8
schaduw

BMW - BMW Z8

BMW
BMW Z8
2002
Verkocht / Sold / Verkauft
Marge
Titan Silber
5.0L 8 Cilinder
400 pk / 500 Nm

De BMW Z8 (E52) is een tweedeurs roadster, geproduceerd door het Duitse automerk BMW en ontworpen door een team van ontwerpers onder leiding van Chris Bangle, waarvan Henrik Fisker wel de bekendste is. De superauto is het productiemodel van de BMW Z07, die in 1997 als conceptcar uit kwam. De Z8 werd geïntroduceerd op de 1999 Frankfurt Motor Show en werd vanaf april 2000 tot juli 2003 gemaakt. De ontwerpers van de Z07, die de wagen op de 1997 Tokyo Motor Show voorstelden, waren geïnspireerd door de BMW 507, een populaire maar zeldzame sportwagen uit de jaren vijftig. Omdat de Z07 zeer goede commentaren kreeg, hebben ze bij BMW besloten om de wagen bijna ongewijzigd, maar met een andere naam, te gaan produceren.

Er zijn uiteindelijk 5.703 Z8's gebouwd, 3.160 in EU uitvoering en 2.543 in US outfit. Ondanks enkele wijzigingen om productie mogelijk te maken is de Z8 zeer kort bij het originele ontwerp van de concept car gebleven. De knipperlichten aan de zijkanten zijn bijna onzichtbaar geintegreerd in de ventilatieroosters aan beide zijden van de auto.
De BMW Z8 heeft duidelijke overeenkomsten met de BMW 507. Beiden zijn volledig uit aluminium gemaakt, hebben een V8 motor een lange motorkap, twee lange, smalle nieropeningen, een luchtinlaat in de zijkant achter de voorwielen, een strakke cockpit en een korte achterzijde. Voor de carrosserie van de Z8 gebruikten de ingenieurs een nieuwe techniek : een aluminium spaceframe met structuurbeplating. De bumpers zijn van polyurethaan. Hij heeft 18 inch velgen met daarrond runflatbanden. Achteraan zijn er twee smalle neonachterlichten, een diffuser en twee uitlaatpijpen van gepolijst edelstaal aanwezig.
BMW introduceerde ook enkele nieuwigheden op de Z8, waaronder de nieuwe neon-lichttechnologie. Dit werd toegepast op de richtingaanwijzers, de achterlichten en de remlichten. Een groot voordeel van neonlampen is ten eerste de snellere reactietijd en ten tweede de langere levensduur.
De Z8 kende geen accesoirelijst: de auto werd compleet geleverd met o.a een hardtop met verwarmde achterruit die dezelfde kleur heeft als de carrosserie, een Motorola mobiele telefoon, een Harmon Kardon geluidsinstallatie enz. De auto werd in 5 kleuren geleverd: titaniumzilver, zwart, stratosgrijs, topazblauw en rood en een speciale two tone individual kleur. Men kon kiezen uit 3 kleuren leer: rood, zwart, beige en combinaties daarvan.
De cockpit van de Z8 bestaat hoofdzakelijk uit aluminium en leder. Opmerkelijk is dat delen van het dashboard, de middenconsole en zelfs de rollover bars bedekt zijn met leder.
In het interieur vindt men ook gemoderniseerde elementen van de oudere sportwagens. Hij heeft onder andere een knop om te starten. De snelheidsmeter, kilometerteller en toerenteller bevinden zich in het midden van het dashboard. Het retro-stuurwiel heeft drie spaken die elk uit vier aluminium staven bestaan.

Het spaceframe van de Z8 werd geproduceerd in de fabriek in Dingolfing. De complete auto werd volledig met de hand afgebouwd in Munchen. De Z8 is volledig uit aluminium opgebouwd, zowel al het paatwerk als het chassis en de ophangingen zijn van dit materiaal gemaakt. Voor de motor werd er gebruik gemaakt van de 4.9 L (4941 cc) 32-kleps V8, Deze ontwikkelde 400 pk (300 kW) vermogen en 500 Nm (370 lb·ft) koppel. Deze motor die intern bij BMW het typenummer S62 droeg, was gebouwd door BMW Motorsport en werd ook gebruikt in de E39 M5. De motor werd achter de vooras geplaatst om een ideale 50/50 gewichtverhouding te realiseren. De fabrieksopgave geeft een accelaratie van 0–100 km/h (0–62 mph) in 4.7 seconden. Motor Trend magazine realiseerde in een test een 0–96 km/h (0–60 mph) tijd van 4.2 seconden. Road and Track teste de laterale grip en noteerde een waarde van .92. Car and Driver magazine teste indertijd ook de Z8. Zij kwamen tot de conclusie dat de Z8 de benchmark van dat moment, de Ferrari 360 Modena op 3 essentiele punten het nakijken gaf. Dit waren de acceleratie, de handling, en de remweg. Helaas is net zoals bij de reguliere BMW's de topsnelheid afgeregeld op maximaal 250 km/h. Het gewicht is met 1660 kg niet overdreven hoog voor de erg luxe uitgeruste roadster.