• EN
  • DE
  • Ferrari-Ferrari 250 GTE 2+2 Series 2
  • Ferrari - Ferrari 250 GTE 2+2 Series 2
schaduw

Ferrari - Ferrari 250 GTE 2+2 Series 2

Ferrari
Ferrari 250 GTE 2+2 Series 2
1962
Marge
Azzuro metallic met beige lederen interieur
2.953 cc SOHC Colombo V-12 met twin-choke Weber 36DCS
240 pk

Ferrari 250 GTE 2+2 series 2 uit 1962


De Ferrari 250-serie is een historisch zeer belangrijke reeks automodellen van het Italiaanse merk Ferrari. Van deze sportwagenserie zijn een groot aantal verschillende modellen ontworpen en geproduceerd. Tot de bekendste modellen behoren de fantastische 250 GTO, de prachtige 250 SWB en de fabuleuze 250 GT California Spyder. Voor het eerst geïntroduceerd in 1952, was de 250 in zijn verschillende incarnaties de eerste serie productie auto die werd gebouwd door Ferrari. De Ferrari 250 modellen werden gemaakt tussen 1952 en 1964. De typeaanduiding 250 staat voor de inhoud per cilinder namelijk 250 cc. Bijna alle 250's hebben een V12-motor met een totale cilinderinhoud van 2953 cc.

Gedurende de loop van twaalf jaar werden ongeveer 2.500 Ferrari 250's gebouwd, waarbij de meest vroege auto’s uitgerust waren met een tweezits koetswerk. Eind jaren ’50 begonnen steeds meer sportwagenfabrikanten 2+2-modellen te bouwen. Ook Ferrari herkende de vraag onder haar klandizie naar een luxere en grotere vier-persoons touringcar. Dit leidde tot de 250 GTE die op basis van het vermaarde sportwagen chassis werd gebouwd. De GTE heeft dezelfde 2.600 mm wielbasis als de legendarische 250 GT Berlinetta (LWB Tour de France). De motor moest wel naar voren worden verplaatst in het chassis omdat hierdoor de spoorbreedte van zowel de voor- als achterwielen konden worden verbreed, dit leidde tot een aanzienlijke verbetering van de binnenruimte.

Ondanks dat de 250 GTE een grotere auto is met meer luxe en meer comfort was én is het nog steeds een echte pure Ferrari. Het chassis werd bekleed met een prachtige door Pininfarina vormgegeven slanke koets die een aluminium kap, deuren en kofferbak aan de sportwagen toevoegde. Met schijfremmen, een Nardi-stuurwiel, in leer afgewerkte stoelen en interieur, chroomvormige Veglia-instrumenten en Borrani-wielen, was de auto tegelijk luxueus en sportief met een topsnelheid van bijna 225 km/u.

De auto werd geïntroduceerd als safetycar tijdens de 24 uur van Le Mans in 1960. Voornamelijk door het ruime interieur en de twee extra zitplaatsen achterin was deze auto begin jaren ‘60 zeer geliefd. De 250 GTE was een groot commercieel succes voor Ferrari met in totaal 955 gebouwde exemplaren. Helaas zijn veel exemplaren opgeofferd en omgebouwd tot een replica versie van andere 250-serie modellen. Ook veel originele V12 motoren werden gescheiden van hun originele chassis en gebruikt als donormotor in de zeldzamere 250 modellen. Er zijn daarom nog maar weinig originele matching nummers 250 GTE exemplaren. Gelukkig zijn deze goed gepreserveerde exemplaren zelf steeds meer waard aan het worden en kunnen we daardoor blijven genieten van deze fantastische en historisch gezien zeer belangrijke 2+2 Ferrari ‘s.