• EN
  • DE
  • Ferrari-Ferrari 308 GTB carb dry sump
  • Ferrari - Ferrari 308 GTB carb dry sump
schaduw

Ferrari - Ferrari 308 GTB carb dry sump

Ferrari
Ferrari 308 GTB carb dry sump
1980
Verkocht - Sold - Verkauft
Marge
Rosso chiaro
2.926cc 8 Cilinder
256 pk

Schitterende Ferrari 308 GTB carburateur dry Sump

De Ferrari 308 verving in 1975 de hedendaags zeer populaire 246 Dino. De 308 werd door Pininfarina getekend en voorgesteld op de Autosalon van Parijs in 1975 als uitbreiding op de Dino 308 GT4. Van 1975 tot 1977 werden de eerste 308 GTB’s gebouwd, deze hadden een koetswerk van glasvezel. Latere modellen werden allemaal van een stalen koetswerk voorzien.

Van 1977 t/m 1980 werden er twee uitvoeringen van de 308 gebouwd, de 308 GTB met een gesloten carrosserie en de 308 GTS met een targa dak. Enkel een paar auto’s in de 308 GTB serie werden voorzien van een droog carter systeem en dan alleen in de Europese uitvoering.

Vanaf 1980 kwamen de opvolgers van de 308 GTB/GTS op de markt. Van 1980 tot 1985 werd de 208 GTB/GTS gebouwd die een lager vermogen had. De cilinderinhoud werd teruggebracht tot 2 Liter. Deze motor is overigens de kleinste V8 die ooit gemaakt werd. Het vermogen liep hiermee terug tot 155 pk wat volgens velen te laag was voor een Ferrari.

Naast de lichtere 208 werd er van 1980 tot 1983 ook een 308 GTBi/GTSi geproduceerd die zoals de i in de naam al verklaard werd geleverd met een Bosch digiplex-injectiesysteem. Deze GTBi/GTSi modellen hadden ook een aanzienlijk lager vermogen dan de eerdere 308 GTB/GTS. Vandaar dat Ferrari in 1982 de 308 GTB QV (Quattro Valvole, vier kleppen per cilinder) lanceerde om aan de vraag naar meer vermogen te kunnen voldoen. De 308 GTB QV werd gebouwd tot 1985 waarna deze werd opgevolgd door de Ferrari 328.

Volgens velen zijn de eerste Ferrari 308 modellen, de 308 GTB/GTS, de meeste pure variant van de auto die bovendien beschikt over het meeste vermogen.