• EN
  • DE
  • Ferrari-Ferrari 512 BBi
  • Ferrari - Ferrari 512 BBi
schaduw

Ferrari - Ferrari 512 BBi

Ferrari
Ferrari 512 BBi
1983
Verkocht / sold / verkauft
Marge
Rosso Corsa / beige lederen interieur
4942cc

Ferrari 512 BBi

De Ferrari 512 BB is een supercar uit de 70 en 80'er jaren van de Italiaanse autofabrikant Ferrari. De typeaanduiding 512 liep synchroon met de racewagens van Ferrari en gaf de cilnderinhoud en het aantal cilinders aan. Respectievelijk 5 liter en 12 cilinders. Om tot 5 liter te komen werd de 4,4-liter-motor van de 365 GT/4 Berlinetta Boxer tot ca. 5 liter vergroot. De Ferrari 512 BB werd in 1976 op de Autosalon van Parijs als raceauto voor de straat voorgesteld. De 512 Berlinetta Boxer met midden motor was de aangepaste opvolger van de 365 GT/4 Berlinetta Boxer met de 4,4-liter-12-cilinder motor in het vooronder. Een belangrijk kenmerk van de  512 BB was de tot 5 liter cilinderinhoud vergrote V-12 (geen boxer) met 180 graden gedraaide cilinderbanken, vergelijkbaar met de 3-liter race motoren in het Ferrari 312PB prototype en de 312B en 312T in de Formule 1.

De uiterlijke wijzigingen ten op zichte van de 356 waren de 4 uitlaten en 4 achterlampen. Verder werden er een kleine voorspoiler, een nieuwe motorkap en luchtinlaten voor de achterwielen toegevoegd. Bredere banden en een breder en langere achterzijde waren ook wijzigingen ten op zichte van de voorganger. Door deze wijzigingen nam het gewicht van de auto wel toe.

In 1981 werden er nieuwe wijzigingen doorgevoerd. Door de aangescherpte emissie eisen in de VS moesten de carburateurs wijken voor een mechanische benzine injectieinstallatie. De naam werd aangepast naar 512BBi (voor iniezione). De injectieinstallatie was van het type K-Jetronic van Bosch. In vergelijking met de carburateuruitvoering liep gelijktijdig met de uitstoot en het verbruik ook het vermogen terug met ongeveer 20 pk. De driveability werd door de injectie wel sterk verbeterd. Met de komst van de BBi werd ook het exterieur licht gewijzigd. De luchtroosters aan de voorzijde werden nu in de kleur van de auto gespoten. De banden werden nog een maatje breder. Het mistachterlicht en de achteruitrijlamp werden aangepast. Ook de voorzijde werd aangepast. De gril werd smaller en de lampen aan de voorzijde werden licht gewijzigd. In de officiele verkoopbrochure werd in de 1e regels alleen gesproken over de stoelen die nu beter geventileerd zouden zijn!

Met de komst van de Ferrari Testarossa in 1984 stopte de productie van de 512 BBi.