• EN
  • DE
  • Ford-Ford GT Heritage edition
  • Ford - Ford GT Heritage edition
schaduw

Ford - Ford GT Heritage edition

Ford
Ford GT Heritage edition
2006
Verkocht - Sold - Verkauft
Marge
Gulf kleurenschema
5,4 litre, 32 valve DOHC V8 with supercharger
550 pk

Ford GT Heritage (EU invoerrechten en BTW betaald)
1 van 343 gebouwde Heritage edition GT's

  • Ford’s 100-jarige jubileum auto
  • 1 van slechts 343 Heritage Edities
  • Een van de weinige Ford GT’s op het Europese continent (EU belasting betaald)
  • Slechts 5400 mijlen en in een super conditie

Deze Ford GT is een absolute droomauto met 550 pk, een 5.4 liter, 32-valve DOHC V8 motor met supercharger en een zesgangs manuele transmissie.

De Ford GT is ontwikkeld om de 100ste verjaardag van Ford te vieren.  Deze specifieke GT is bovendien speciaal omdat het één van 343 exemplaren is die standaard uitgevoerd is met het Heritage pakket. Dit pakket is ter ere van de door JW Automotive/American Gulf-Oil gesponsorde GT40 die in 1968 de 24 uur van Le Mans heeft gewonnen. 

Een van de bekendste race rivaliteiten in de historie van de motorsport is de rivaliteit tussen Ford en Ferrari midden jaren ’60. De onderlinge strijd is ontstaan uit een mogelijke fusie tussen de twee merken.

Enzo Ferrari benaderde Ford in 1963 waarin hij zijn straatautoproductielijn aanbood, zolang hij zelf maar controle bleef houden over de raceactiviteiten. Ford was gecharmeerd van het aanbod en even leek er iets moois op te bloeien. De autotak zou Ford-Ferrari gaan heten, de racetak Ferrari-Ford.

Toen de Amerikanen naar Maranello kwamen met de contracten, weigerde Enzo Ferrari echter te tekenen. Hij viel over een passage die meldde dat Ferrari voor zijn raceteam de hand op moest houden bij Ford. De Commendatore zette er een streep door en de Ford-delegatie kon met lege handen terug naar Amerika.

Furieus was Henry Ford II om het afketsen van de deal, maar hij liet zich niet kennen. “We’ll beat his ass. We’re gonna race ‘em!” Op Le Mans, waar Ferrari de edities van 1960, ’61, ’62 en ’63 net had gewonnen. Ford zetten zijn engineers aan het werk en zo werd de Ford GT40 geboren, gemaakt om de Ferrari’s te verslaan op de 24 Uur van Le Mans. Het duurde even, want het project GT40 beleefde een valse start, maar uiteindelijk slaagde Ford in zijn missie. Ferrari werd afgemaakt op Le Mans, zozeer zelfs dat het in de sportwagenwereld nooit meer de macht werd die het ooit was. Ford won de 24 Uur van Le Mans in 1966 en bezette plaats 1, 2 en 3. De GT40 zou ongeslagen blijven tot en met 1969.

Om de 100ste verjaardag te vieren van Ford Motor Company werd besloten om de legendarische supercar nieuw leven in te blazen. Nadat eerst enkele concept auto’s aan het publiek werden getoond werden de eerste productiemodellen in 2005 aan de eerste gelukkige eigenaren geleverd. Voor een fractie van de prijs van andere superauto’s van zijn kaliber is de Ford GT sneller dan de Mercedes-Benz McLaren SLR en de Porsche Carrera GT. De GT kwam zelfs schrikbarend dichtbij de top snelheid van de Ferrari Enzo.

Door zijn sterke prestaties en zijn directe link met de legendarische originele Ford GT40 had de autobouwer uit Detroit een auto gemaakt die direct al een moderne klassieker zou worden.