• EN
  • DE
  • Lambretta-Lambretta FD 125
  • Lambretta - Lambretta FD 125
schaduw

Lambretta - Lambretta FD 125

Lambretta
Lambretta FD 125
1954
Verkocht / Sold / Verkauft
Marge
Olijf groen
125cc
5 pk

Lambretta FD 125 uit 1954

Eind jaren 40 werd er bij Innocenti druk ontwikkeld aan een 3-wiel variant van de scooters. Het betrof het Lambretta FA model. Er werd een brochure uitgebracht van dit model, maar tot werkelijke productie is het nooit gekomen. Eind 1948 werd het B-model scooter uitgebracht, enkele maanden later volgde Innocenti met het uitbrengen van de 3-wiel uitvoering de FB. Er werd simpelweg een laadbakje met 2 wielen aan de voorzijde van een model B scooter gemonteerd. Door deze eenvoudige opzet en de geringe wijzigingen tov de scooter kon men de productiekosten laag houden. Met de 125cc motor kon men een maximale snelheid van 45km/h bereiken. Het maximaal laadgewicht was 200kg. Het was het ideale voertuig voor kleine transporten op beperkte afstanden.

De opvolger van de FB was de FC die in november 1950 op de markt kwam en gebruik maakte van de techniek van de nieuwe C-model scooters. Het nieuwe hydraulisch remsysteem betekende een aanmerkelijke verbetering van de remkracht! De laadbakconstructie was identiek aan die van de voorganger. Wel kon er voor 4 versies worden gekozen; kaal chassis, open houten opbouw, gesloten houten opbouw en de gesloten aluminium opbouw. Om de handling te verbeteren werd de wielmaat een maatje groter naar 4". In oktober 1952 werd de productie van de FC versie gestaakt.

In december komt de productie van de opvolger het FD -type op stoom. De grootste wijziging tov de voorganger de FC versie was dat de gewijzigde opstelling van de laadbak nu aan de achterzijde was gepositioneerd. Bij de oudere versies was de laadbak om kosten redenen steeds aan de voorzijde gemonteerd. Het voorste gedeelte van het FD type was wederom identiek aan het laatste model de D type scooters van die tijd. Doordat er nog steeds gebruik werd gemaakt van de 125cc motor bleef de topsnelheid ongewijzigd 45km/h. In 1955 veranderde dit en kwam de FD 150 op de markt. Met 150cc verbeterde de prestaties naar een maximale snelheid van 60 km/h. Een andere wijziging was de toevoeging van voorvering. In 1559 stopte de productie van de FD types.

In 1957 startte de productie van de FD/C modellen. Om de verkoop buiten Italie waar het niet altijd zo een mooi weer was te stimuleren werd er een gesloten uitvoering van de FD ontwikkeld. Deze hadden in tegenstelling tot het FD model een cabine. De productie van de Lambretta 3-wielers is uiteindelijk eind jaren 60 gestopt.