• EN
  • DE
  • Mercedes-Mercedes-Benz 280 SL
  • Mercedes - Mercedes-Benz 280 SL
schaduw

Mercedes - Mercedes-Benz 280 SL

Mercedes
Mercedes-Benz 280 SL
1969
Marge
Wit met donker groen lederen/tufting carpet interieur
2.778 cc SOHC 6 cilinder in lijn motor, 4-traps automaat
170 pk / 130 kW

Mercedes-Benz 280 SL ‘Pagode’ uit 1969 


We schrijven het jaar 1963. De hoogste baas van Mercedes in de jaren ’60 zocht een auto die het midden was tussen de trage 190 SL en de zeer exclusieve en dure “Gullwing” 300 SL. Daarom werd er een nieuwe SL ontwikkeld die in 1963 op de Autosalon van Genève werd geïntroduceerd: de Mercedes SL W113. Er werd een hardtop voor de auto ontworpen die ervoor zorgde dat deze auto in de volksmond de “Pagode” werd genoemd. Deze naam had de SL te danken aan de gewelfde vorm van het dak dat gelijkenissen toont met de daken die vaak te zien zijn op boeddhistische tempels (Pagode). De auto werd standaard uitgevoerd met een M180 zescilinder in lijn motor en om gewicht te besparen werd voor een aantal delen van het plaatwerk aluminium gebruikt. Het chassis was een ingekorte versie van dat van de W111, de voorganger van de huidige S-Klasse.

De eerste uitvoering die in 1963 op de markt kwam was de 230 SL. Deze had 150 pk en 196 Nm ter beschikking dankzij een 2.3 liter grote motor en was standaard voorzien van een viertraps automaat. Een snellere viertraps automaat en een vijf verzetten tellende handbak waren ook verkrijgbaar als optie maar werden niet vaak besteld. De 230 SL werd tot 1967 geproduceerd.

Diens opvolger, de 250 SL ging in december 1966 in productie. De belangrijkste wijzigingen waren eigenlijk dat het blok meer koppel leverde (geen 190 maar 216 Nm) dankzij het vergroten van de motorinhoud naar 2.5 liter. Andere belangrijke wijzigingen waren het toevoegen van schijfremmen achter en het vergroten van de tankinhoud van 65 naar 82 liter. De 250 SL moest al vrij snel, in 1968, plaats maken voor de 280 SL.

In december 1967 rolde de eerste exemplaren van de SL 280 uit de fabrieken in Stuttgart. Deze auto kreeg de beschikking over een wederom opgeboorde 2.8 liter zescilinder die goed was voor 170 pk en 244 Nm koppel. De W113 SL werd uiteindelijk geproduceerd tot en met februari 1971, in totaal werden er 48.912 W113 SL’s gebouwd.