• EN
  • DE
  • Messerschmitt-Messerschmitt KR201 Roadster
  • Messerschmitt - Messerschmitt KR201 Roadster
schaduw

Messerschmitt - Messerschmitt KR201 Roadster

Messerschmitt
Messerschmitt KR201 Roadster
1963
Verkocht/sold/verkauft
Marge
Rood
191cc Fichtel & Sachs 1-cilinder, 2-takt
9.5 pk

1963 Messerschmitt KR201 Roadster

De Messerschmitt Kabinenroller is een kleine twee-persoonsauto van Duitse afkomst. Het is een zogenaamde dwergauto. De auto werd tussen 1953 en 1956 geproduceerd door de Duitse fabrikant Messerschmitt en tussen 1956 en 1964 door Fahrzeug- und Maschinenbau GmbH. Het prototype werd in 1952 gemaakt door Willy Messerschmitt en Fritz Fend, een van zijn voormalige werknemers. De bijnaam van de auto luidde Snow White's Coffin.

De "Flitzer" werd door Fend ontworpen als een eenzitter, met drie wielen, voor invaliden. De eerste auto's werden in 1948 ontworpen met de aandrijving gelijk aan die van een Vliegende Hollander met een fietshulpmotor. Een Vliegende Hollander is een speelgoedvoertuig aangedreven door het stuur vooruit te duwen en terug te trekken. Tussen maart 1949 en maart 1950 werden er 98 stuks met een inhoud van 98 cm³ en 4,5 pk gebouwd. Deze modellen zouden later als het type Flitzer 100 bekend worden. Tussen maart 1950 en december 1951 werden 154 stuks gebouwd met een Riedel-motor met een inhoud van 98 cm³ en 4,5 pk. Deze voertuigen hadden een topsnelheid van 75 km/h. De eerste modellen werden gebouwd met fietswielen, deze werden aan de voorzijde vervangen door kruiwagenwielen. Voordat Fend de auto verkocht aan Messerschmitt werd het geproduceerd door Fend automotive GmbH. Het hoofdkantoor bevond zich in München.
Vanwege grote vraag naar de auto waren er de plannen om de productie met tien stuks uit te breiden, dit was echter vanwege het ontbreken van voldoende financiën niet mogelijk. In 1952 werd Fend opgeheven en ging op in de vliegtuigfabriek Messerschmitt. Messerschmitt mocht geen vliegtuigen meer bouwen en stapte dus over op de kleine auto's. In 1953 werd het type KR 175 gepresenteerd op de Autosalon van Genève.

In verband met de vliegtuigorders van de staat moest Willy Messerschmitt medio 1956 de autobouw opzeggen. Dit terwijl hij kort tevoren nog had verklaard: "Ik ben altijd vastbesloten geweest om naast vliegtuigbouw ook auto's te ontwikkelen. De fabriek in Regensburg is exclusief opgezet voor de auto-industrie en dit zal alleen in de toekomst zo blijven. Vanaf 15 januari 1957 werd de Kabinenroller bij de nieuw gebouwde Fahrzeug- und Maschinenbau Regensburg GmbH (FMR) geproduceerd. Aandeelhouders van het bedrijf waren de ingenieur Fritz Fend en M. Fabrikant Valentin Knott.

Van 1957 tot 1961 werden er naast de KR 200 ook de vierwielige FMR TG 500's gebouwd.

Van de KR 200 zijn vier varianten gemaakt: KR 200 met plexiglas kap, cabrio-limousine, roadster en sport, werden er nog tot 1964 kleine hoeveelheden gebouwd. Er is ook een versie gemaakt met een trekhaak, deze kon dan als bezorgvoertuig dienstdoen.

De Kabinnenroller werd in vier uitvoeringen gebouwd: de KR 175, KR 200, KR 201 en de Tiger. De Tiger was de enige vorm met vier wielen. De officiële aanduiding was Tg 500.