Porsche - ACI 550 Spyder (replica)
ACI 550 Spyder
Een mooie replica van de beroemde Porsche 550 Spyder die bekend is geworden door James Dean en in de jaren 50 vele overwinningen op de internationale circuits behaalden.
Deze replica is in de Verenigde Staten gebouwd volgens het principe van het origineel, met de motor geplaatst direct achter de bestuurders- en bijrijderszit. Deze auto is opgebouwd rond een buizenframe waarover het polyester plaatwerk is gemonteerd. De ideale positie van de motor in combinatie met het lage gewicht maakt het rijden in deze Spyder tot een waar genoegen.
Het is vanwege gewijzigde wetgeving de laatste jaren niet meer mogelijk om deze auto’s met midden-motor uit de Verenigde Staten in Europa op de weg te krijgen. Het aanbod van de hier aangeboden replica is dan ook zeer beperkt op de Europese markt. Er worden wel regelmatig replica’s op VW-kever of Skoda basis aangeboden die de motor helemaal achterin hebben liggen. Maar deze staan echter technisch en optisch veel verder af van het origineel waarin James Dean op 30 september 1955 in Californië is verongelukt.
De Porsche 550 (ook wel 550 Spyder genoemd) was de eerste doelgerichte sportauto die door Porsche werd gebouwd. Het model werd uitgevoerd met een viercilinder Fuhrmann-motor van 1500 cc met bovenliggende nokkenas. Deze leverde een vermogen van 110 pk. Er is ook een aantal auto's uitgevoerd als coupé model. De Porsche 550 was van 1953 tot 1956 in productie en werd opgevolgd door de Porsche 718.
Van de originele exemplaren zijn er slechts iets meer dan 80 gebouwd. Wanneer deze originele exemplaren op veilingen worden aangeboden worden er astronomische bedragen voor betaald. In 2012 werd chassis 550-0062 op de veiling van Amelia Island voor 3.685.00,- USD geveild. In 2013 herhaalde dit zich toen er op de Mecum veiling 3.750.000,- USD voor een 550 spyder uit 1955 werd betaald.
Een leuke wetenswaardigheid is dat de Porsche 550 Spyders zo laag bij de grond waren dat voormalig Formule 1 coureur Hans Hermann er tijdens de Mille Miglia van 1954 onder gesloten spoorwegbomen door kon rijden.