• EN
  • DE
  • Porsche-Porsche 911 3.0 SC cabriolet
  • Porsche - Porsche 911 3.0 SC cabriolet
schaduw

Porsche - Porsche 911 3.0 SC cabriolet

Porsche
Porsche 911 3.0 SC cabriolet
1983
Verkocht - Sold - Verkauft
Marge
Zwart / zwart lederen interieur
3.0L 6 cilinder boxer, handgeschakeld 5 versnellingen
204 pk

Zeer mooie Porsche 911 SC Cabrio (1983)
Matching numbers, top origineel, Duits nieuw geleverd

Vanaf 1963 begon Porsche met het bouwen van de legendarische 911 serie. Een coupé werd er gebouwd en een Targa model maar het duurde maar liefst tot 1983 voordat de 911 ook als cabriolet uitvoering beschikbaar kwam. De hier aangeboden Porsche is dus een van de eerste 911’s die in cabrio uitvoering werden geleverd. In het begin werden er vraagtekens gezet bij de stijfheid van de auto zonder de versteviging van het dak of de Targa balk. Echter bleken de cabrio’s zeer stijf te zijn en even betrouwbaar als de andere uitvoeringen. Relatief gezien werden er maar weinig SC Cabrio’s gebouwd. In totaal zijn er volgens de fabrieksgegevens 59.995 SC’s gebouwd waarvan slechts 4187 stuks uitgevoerd werden met een volledig neerklapbaar dak.

De Porsche 911 G-modellen werden vanaf 1974 tot 1989 gebouwd en waren in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. Zo was er de S, Carrera, Turbo en sinds 1978 ook de zeer geliefde SC.

De 911 SC was een belangrijk model in de geschiedenis van Porsche. De 911 SC was Porsche’s eerste poging om een “wereldauto” te bouwen: één model voor de hele wereld met alleen de modificaties die per land wettelijk vereist waren. De auto werd gebouwd van 1977 (modeljaar 1978) tot 1984. In dat laatste jaar werd alleen nog de 911 SC/RS geproduceerd, waarvan slechts 20 exemplaren in een homologatie-serie gebouwd werden. De 911 SC verscheen uiteindelijk als Coupé, Targa en Cabrio op de markt. In totaal zijn er volgens de fabrieksgegevens 59.995 SC’s gebouwd.

De 911 SC was de eerste Porsche 911 die ook verkrijgbaar was als cabriolet. In 1981 werd er op de Frankfurt Motor Show een vierwielaangedreven 911 met cabrioletkoetswerk getoond. Deze werd zo goed ontvangen dat Porsche op de autosalon van Genève een prototype 911 SC cabriolet toonde. De eerste productiewagens werden in oktober 1982 in Duitsland geleverd terwijl de rest van de wereld pas in februari 1983 over de cabrio kon beschikken.

Het was opvallend dat de cabriolet nauwelijks extra verstevigd diende te worden. Als basis koos men voor het koetswerk van de Targa maar dan zonder de rolbeugel. De cabrio en targa wegen overigens exact hetzelfde. Het dak was voorzien van een uitneembare achterruit, waardoor men overdekt, maar toch ook geventileerd kon blijven rondrijden. In standaard uitvoeringen diende het dak manueel te worden neergeklapt maar tegen een meerprijs kon dat ook elektrisch gebeuren.

De eerste 911 Cabrio was een groot succes. Vandaar dat er in alle opvolgende 911 series altijd cabriolet uitvoeringen werden geproduceerd.