Porsche - Porsche 911 (993) Carrera 4S Coupe
Porsche 993 Carrera 4S
De Porsche 993: de laatste luchtgekoelde 911
Eind 1993, precies dertig jaar na de introductie van de eerste 911 (901) werd het laatste model Porsche 911 geïntroduceerd die over een luchtgekoelde motor beschikte: de 993. Door sommige liefhebbers wordt de 993 gezien als “de laatste echte Porsche” omdat het merk hierna overstapte op vloeistof gekoelde motoren.
Velen zullen zeggen dat de 993 en zijn voorloper de 964 veel op elkaar lijken. De deuren en het dak zijn dan wel identiek aan elkaar maar totaal gezien waren er veel uiterlijke en vooral technische wijzigingen. De 993 kreeg een (op de eerder genoemde overeenkomsten na) compleet vernieuwde body waarbij met name de bredere wielkasten opvallend waren. Die spatborden hadden echter een functie want door de nieuwe aluminium Multi-arm wielophanging was er meer ruimte nodig om de wielen te kunnen herbergen. Deze bredere, stabielere wielophanging hielp enorm om de beruchte tricky rijeigenschappen (overstuur bij gas los) tegen te gaan waarom eerdere 911’s zo bekend stonden.
Carrera 4S: de ultieme 993
De 993 Carrera 4S was niet alleen bij de introductie in 1995 maar ook nog vandaag-de-dag, het absolute topmodel van de 993 Carrera-serie. Voor de ontwikkeling van de Carrera 4S hoefde men in Stuttgart-Zuffenhausen geen dure nieuwe ontwikkelingen te doen. Zo werd de Carrera 4S de ultieme combinatie van reeds beschikbare en bewezen techniek vanuit de andere 993-modellen.
In principe was de Carrera 4S grotendeels gelijk aan de Turbo-uitvoering. De Carrera 4S kreeg de body van de 993 Turbo en eigenlijk ontbrak alleen de vleugel en uiteraard de turbo onder de kap. Verder was de auto gelijk aan de Turbo, inclusief de zwaardere remmen die ervoor zorgen dat de auto in 2,6 seconden stilstaat vanaf honderd kilometer per uur. De 4S is voorzien van een sterke 6 cilinder boxermotor met 285 pk. Een sprint naar de 100 kost 5,3 seconden en de topsnelheid is 270 kilometer per uur.
Aan de voorzijde beschikt de Carrera 4S over dezelfde voorbumper als de Turbo, en ook aan de achterkant onderscheidt de 4S zich van de andere Carrera-modellen door de - met aan iedere zijde 30 mm - 'uitgeklopte' spatborden. De Carrera 4S ligt ook nog eens anderhalve centimeter dichter bij het asfalt dan andere Carrera modellen waardoor alles van achteren gezien er veel breder uitziet. Andere uiterlijk zichtbare kenmerken van de 993 Carrera 4S zijn de sideskirts aan de onderzijde van de portieren tussen voor- en achterspatbord, de rode remklauwen, witte knipperlichten vóór en rode richtingaanwijzers achter
Ondanks de grote gelijkenis van de 'looks' met een 993 Turbo, en de standaard 18" Turbo-velgen met bredere banden (en wielnaafkappen met 4S-logo), is het onderstel van de Carrera 4S veel méér afgestemd als typische 'reiswagen' in vergelijking tot de 993 Turbo. Het standaard sportonderstel van de 4S is duidelijk minder hard afgesteld en door het ontbreken van de Turbo is de 210 kW (285 pk) Varioram-motor als zodanig ook comfortabeler te berijden voor alledaags gebruik.
Vierwielaandrijving
Zoals de "4" in de typeaanduiding reeds aangeeft heeft de Porsche 993 Carrera 4S, net als de Carrera 4, de beschikking over aandrijving over alle vier de wielen. Dankzij deze vierwielaandrijving is de 993 Carrera 4S optimaal in zijn element op natte wegen, maar biedt hij eigenlijk onder alle omstandigheden een extreem hoge veiligheidsreserve door het neutrale, soevereine, weggedrag.
De lay-out voor de vierwielaandrijving werd gebaseerd op die van de Porsche 959, waardoor er niet drie maar twee differentiëlen in de auto zitten. Het derde differentieel werd vervangen door een ruimte- en gewicht besparende en nagenoeg onderhoudsvrije Visco-koppeling. Deze aandrijflijn was een stuk lichter dan de vierwielaandrijving van de 964 en mede daardoor was er een stuk minder onderstuur dan bij eerdere vierwielaangedreven Porsches.
Standaard zijn alle Carrera 4S-modellen voorzien van een actief sperdifferentieel op de achteras waarmee de tractie bij snelheden onder de 70 km/h enorm kan worden verbeterd, vooral bij het wegrijden op een nat of glad wegdek. Overigens valt het méérverbruik van de vierwielaangedreven 993 enorm mee ten opzichte van de achterwiel aangedreven versie; gemiddeld slechts 0,1 l/100 km.
Wanneer alle aspecten van de 993 Carrera 4S in ogenschouw worden genomen en vergelijkt met de andere uitvoeringen van de Porsche 911 (type: 993), was de 4S een bijzonder welkome en aantrekkelijke aanvulling op het gamma.