• EN
  • DE
  • Porsche-Porsche 930 3.0 Turbo 1975
  • Porsche - Porsche 930 3.0 Turbo 1975
schaduw

Porsche - Porsche 930 3.0 Turbo 1975

Porsche
Porsche 930 3.0 Turbo 1975
1975
verkocht - Sold - Verkauft
Marge
Zwart met zwart/groen 'tartan' ruitjes interieur
3.0L 6 cilinder boxer met turbo, handgeschakeld 4 viersnellingen
260 pk

Extreem zeldzame Porsche 911 Turbo (930) uit 1975 (homologatie model)

Deze unieke Porsche vormt een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de Porsche Turbo's.

Porsche wilde meestrijden in het FIA Group 5 kampioenschap van 2016. Om daaraan deel te mogen nemen was het noodzakelijk om eerst 400 auto’s te bouwen die vrijwel identiek waren aan de race versie en die bovendien verkocht moesten worden via de normale verkoopkanalen.

In 1974 werd het eerste prototype van een Porsche 911 met 2.7 liter turbomotor gebouwd. Na dit prototype werden er vanaf eind 1974 en in 1975 284 Porsche 911 Turbo’s van de "H" serie gebouwd, met 3.0 liter Turbo motor, als homologatiemodel voor de FIA Group 4. Deze auto’s hebben chassisnummers 9305700xxx en motortype 930.50 met nummers 6750xxx.

Na de "H" serie werd er gestart met de "J" serie die tal van modificaties had t.o.v. de "75" Turbo. Medio december 1975 rolde de 400e 3.0 Turbo van de band. De homologatie van de Porsche 930 Turbo met 3.0l 6-cilinder boxer turbomotor was hiermee een feit.

Kenners schatten in dat er van het hier aangeboden homologatiemodel enkel 100 stuks hebben overleefd. In het internationale register zijn er op dit moment slechts 70 stuks geregistreerd. Daarbij zijn er van de rechts gestuurde uitvoeringen, zoals deze auto van Dream Garage, nog maar 7 stuks bekend! Een van de andere 7 RHD Turbo’s is eigendom van Porsche Guru Mr. Magnus Walker. Hij zou zijn auto aangeschaft hebben in 2014 na een intensieve zoektocht naar een 1975 model.

De eerste turbo modellen uit 1975 verschillen in veel details van de in 1976 en later gebouwde turbo Porsches. Deze details betreffen vaak zeer moeilijk of niet te verkrijgen onderdelen.

Deze 930 homologatiemodellen zijn ontzettend zeldzaam en naast hun belangrijke invloed op de historie van Porsche ook zeer indrukwekkende auto’s om mee te rijden. 1975 Turbo’s worden slechts sporadisch te koop aangeboden en voor zover wij weten is dit momenteel het enige RHD model te koop. Mede door het zeer gelimiteerde aantal worden deze auto’s gezien als solide investeringen en zijn inmiddels gewilde collectors items geworden.

De Porsche 911 G-modellen werden vanaf 1974 tot 1989 gebouwd en waren in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. Zo was er de S, SC, Carrera en sinds 1975 ook de zeer geliefde en baanbrekende turbo. De turbo uitvoeringen werden gemaakt van 1975 tot 1989 en stonden bekend onder de typering 930. De 930 was gedurende de volledige productiereeks het absolute 911 top-model en was tijdens de introductie de snelste productieauto te koop in Duitsland.

De eerste Porsche Turbo modellen waren indertijd een waar spektakel om mee te rijden. Aan deze Porsche had je door het plotseling inkomen van de turbo, in combinatie met de bekende plaatsing van de motor helemaal achter in de auto, meer dan een hand vol.

Helaas zijn menige turbo bestuurders, die niet over de reactiesnelheid en de skills van een coureur beschikten, hier in de loop der jaren vaak op pijnlijke wijze achtergekomen. In het beste geval stond je plotseling achterstevoren op de weg zonder verdere schade. Er zijn echter veel situaties bekend waarin een auto volledig kon worden afgeschreven nadat de bestuurder de controle was kwijt geraakt. Vandaar dat er door de jaren heen ook maar weinig van deze eerste turbo modellen zijn over gebleven. In handen van kenners en coureurs is het echter een serieuze racewagen die in het verleden op de internationale circuits heeft laten zien wat hij waard was.