• EN
  • DE
  • Porsche-Porsche 930 3.0 turbo 1976
  • Porsche - Porsche 930 3.0 turbo 1976
schaduw

Porsche - Porsche 930 3.0 turbo 1976

Porsche
Porsche 930 3.0 turbo 1976
1976
Verkocht - Sold - Verkauft
Marge
Zilver metallic
3.0L 6 cilinder boxer, handgeschakeld 4 versnellingen
260 pk

Project auto Porsche 911 Turbo (930) uit 1976
Matching nummers Porsche 3.0 turbo in solide originele staat.

De Porsche 911 Turbo (930) zag het levenslicht in 1975. De eerste Turbo’s van Porsche waren uitgerust met een 3.0 liter motor. Vanaf 1978 werden de 930 turbo’s geleverd met een 3.3 liter motor. Deze vroege 3.0 Liter turbo's zijn inmiddels ware collector auto's geworden. Hun beperkte aantal in combinatie met de afwijkende bouw van de latere 3.3 liter auto's, maakt met name de sterkere EU modellen zeer geliefd.

Van de Porsche 930 uit 1975 zijn er slechts 275 stuks geproduceerd. Deze zijn dan ook het meest gezocht. Van het 1976 model zijn er als EU model maar 623 stuks gebouwd. Veel van deze vroege turbo’s met een 3.0 liter motor zijn naderhand door de voormalige eigenaren voorzien van een nieuwere 3.3 liter motor. Hierdoor zijn vroege turbo modellen die wel nog beschikken over de originele 3.0 motor steeds moeilijker te vinden. Deze 930 beschikt gelukkig nog steeds over de originele motor en is hierdoor matching nummers zoals het bijbehorende Porsche geboorte certificaat ook bevestigd.

De Porsche 911 G-modellen werden vanaf 1974 tot 1989 gebouwd en waren in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. Zo was er de S, SC, Carrera en sinds 1975 ook de zeer geliefde en baanbrekende turbo. De turbo uitvoeringen werden gemaakt van 1975 tot 1989 en stonden bekend onder de typering 930. De 930 was gedurende de volledige productiereeks het absolute 911 top-model en was tijdens de introductie de snelste productieauto te koop in Duitsland.

De 930 werd vanaf 1975 tot 1977 geleverd met een 3.0 liter motor die 260 pk leverde. Om ervoor te zorgen dat het hoge vermogen op de weg gehouden kon worden werd de originele 911 drastisch aangepast. De vering werd onder handen genomen, grotere remmen werden gemonteerd en er kwam een sterkere versnellingsbak met 4-versnellingen. Een van de meest opvallende oplossingen was de karakteristieke ‘Walschwanzflosse’ (achterspoiler). Hierdoor kreeg de auto meer neerwaartse druk en werd de aanvoer van lucht naar de motor verbeterd. Bredere wielkasten en bredere banden zorgden voor meer grip en stabiliteit. Deze aanpassingen gaven de 930 een uniek en direct herkenbaar aanzicht.

Vanaf 1978 werd de cilinderinhoud vergroot naar 3.3 liter en werd de motor voorzien van een intercooler, hierdoor steeg het vermogen van de 930 naar maar liefst 300 pk. De achterspoiler werd licht gemodificeerd om ruimte te creëren voor de intercooler. Daarnaast werden de remmen geüpgrade gelijk aan die van de 917 raceauto.

Interessant feitje is dat de 3.0 modellen in de USA, Canada en Japan een lager vermogen van 245 pk hadden. De 3.3 liter motor in deze landen had een geknepen vermogen van 265 pk (vanaf 1986 282 pk). Vandaar dat de Europese modellen meer gewild zijn.