Porsche - Porsche 930 3.3
1977 Porsche 930 turbo 3.3
De Porsche 911 G-modellen werden vanaf 1974 tot 1989 gebouwd en waren in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. Zo was er de S, SC, Carrera en sinds 1975 ook de zeer geliefde en baanbrekende turbo. De turbo uitvoeringen werden gemaakt van 1975 tot 1989 en stonden bekend onder de typering 930. De 930 was gedurende de volledige productiereeks het absolute 911 top-model en was tijdens de introductie de snelste productieauto te koop in Duitsland.
De 930 werd vanaf 1975 tot 1978 geleverd met een 3.0 liter motor die 260 pk leverde. Om ervoor te zorgen dat het hoge vermogen op de weg gehouden kon worden werd de originele 911 drastisch aangepast. De vering werd onder handen genomen, grotere remmen werden gemonteerd en er kwam een sterkere versnellingsbak met 4-versnellingen. Een van de meest opvallende oplossingen was de karakteristieke ‘Walschwanzflosse’ (achterspoiler). Hierdoor kreeg de auto meer neerwaartse druk en werd de aanvoer van lucht naar de motor verbeterd. Bredere wielkasten en bredere banden zorgden voor meer grip en stabiliteit. Deze aanpassingen gaven de 930 een uniek en direct herkenbaar aanzicht.
Vanaf 1978 werd de cilinderinhoud vergroot naar 3.3 liter en werd de motor voorzien van een intercooler, hierdoor steeg het vermogen van de 930 naar maar liefst 300 pk. De achterspoiler werd licht gemodificeerd om ruimte te creëren voor de intercooler. Daarnaast werden de remmen geüpgrade gelijk aan die van de 917 raceauto.
Interessant feitje is dat de 3.0 modellen in de USA, Canada en Japan een lager vermogen van 245 pk hadden. De 3.3 liter motor in deze landen had een geknepen vermogen van 265 pk (vanaf 1986 282 pk). Vandaar dat de Europese modellen meer gewild zijn.