• EN
  • DE
  • Spyker-2005 Spyker C8 Spyder
  • Spyker - 2005 Spyker C8 Spyder
schaduw

Spyker - 2005 Spyker C8 Spyder

Spyker
2005 Spyker C8 Spyder
2005
Marge
Zwart met cognac kleurig interieur
4.172 cc V8 (Audi techniek) met handgeschakelde 6-versnellingsbak
400 pk / 294 kW

Spyker C8 Spyder

N.V. Rijtuigfabriek v/h Gebr. Spijker

Spijker werd in 1880 gesticht door de Hilversumse smeden Hendrik-Jan en Jacobus Spijker. Aanvankelijk bouwden de broers koetsen en ze waren hiermee zeer succesvol. Ze verplaatsten hun bedrijf in 1886 naar Amsterdam alwaar de daar opgerichte N.V. Rijtuigfabriek v/h Gebr. Spijker tussen 1897 en 1898 de in Nederland befaamde Gouden Koets bouwde. Deze koets was een geschenk van de bevolking van Amsterdam voor de inhuldiging van koningin Wilhelmina en wordt nog steeds gebruikt tijdens prinsjesdag. In 1898 kochten de gebroeders Spijker een auto van de Duitse firma Benz en een jaar later kregen ze toestemming om de Benz in licentie te gaan assembleren onder de naam Spijker-Benz. Hiervoor werd aan de Amsteldijk een nieuwe fabriek gebouwd, op de plaats van de vroegere hofstede Trompenburg van Cornelis Tromp, die in 1828 was gesloopt. De naam van het bedrijf werd in die tijd veranderd naar N.V. Industriële Maatschappij Trompenburg.

De eerste Spyker auto’s
De eerste Spyker auto verscheen in 1900 als 4-persoons Voiturette met liggend, luchtgekoelde 2-cilindermoter van naar keuze 2 of 5 pk en had een vooruitstrevende constructie met cardanas en achterasconstructie met pignon en kroonwiel. In 1903 werd de merknaam Spijker veranderd in het meer internationaal klinkende Spyker. In datzelfde jaar bouwde Spyker een zeer innovatie auto, de Spyker 60-HP Four-Wheel drive racing car. Dit was de eerste auto ter wereld met een zescilinder motor en de eerste benzineauto met vierwielaandrijving en een vierwielremsysteem. Dat maakt deze Spyker 60-HP tot een van de belangrijkste auto’s uit de autogeschiedenis. Met deze auto wist Hendrik-Jan Spijker in 1906, dankzij de vierwielaandrijving, als eerste bij een heuvelklim in Engeland de top te bereiken. De auto bestaat nog steeds en is te zien in het Louwman Museum te Den Haag.

De historie van het spyker-logo
In 1915 werd het bedrijf verkocht en kwam er een nieuwe directeur, de vliegenier Henri Wijnmalen, die Trompenburg tot 1922 zou leiden. De naam werd: Nederlandsche Automobiel- en Vliegtuigfabriek "Trompenburg". Het motto werd ‘Nulla tenaci invia est via’ ("Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar"). Als logo werd een combinatie van een spaakwiel en een vliegtuigpropeller gekozen. Doordat de Eerste Wereldoorlog was uitgebroken was de vraag naar auto’s ingezakt en onder de naam Spyker werden nu ook vliegtuigen gebouwd. Diverse typen werden geleverd aan de Luchtvaartafdeling en de Marine Luchtvaartdienst. In totaal werden tussen 1914 en 1918 bijna 100 gevechtsvliegtuigen en 200 vliegtuigmotoren geproduceerd.

Het einde van Spyker
Op 6 juli 1922 ging ‘Trompenburg’ failliet maar later dat jaar volgde een doorstart. Het bedrijf kon echter in de concurrentie met Amerikaanse fabrikanten niet goed meekomen en de verkoop van het laatste topmodel, de Spyker C4, viel erg tegen. De Spyker C4 was uitgerust met een zescilinder Maybach motor en verwierf faam in Groot-Brittannië als de 'Rolls-Royce van het continent'. Deze auto vestigde in 1922 wel nog een 24-uurs snelheidsrecord met een gemiddelde van 119 km/uur. Het mocht echter niet baten want in 1925 werd de productie gestaakt. Op 26 mei 1926 viel het doek definitief; de inventaris werd geveild en de gebouwen werden verkocht aan een papierfabrikant. Het bedrijf had in totaal zo'n 1500 auto's geproduceerd en had meer dan 100 patenten op zijn naam staan. Maar aan het avontuur van een van Nederlands bekendste autofabrikant kwam voorlopig een einde.

De heroprichting: Spyker Cars N.V.
In 1999 lijkt het oude Nederlandse automerk uit de as te herrijzen. De zakenman Victor Muller verwerft de rechten op het gebruik van de merknaam, met inbegrip van het historische vignet en de eerdergenoemde Latijnse spreuk. Samen met zijn compagnon, ingenieur Maarten de Bruijn, willen ze sportwagenfabrikant worden. 75 jaar nadat het originele bedrijf van de markt verdween werd het merk Spyker weer nieuw ingeblazen. Op 17 oktober 2000 op de Birmingham Motor Show wordt door het nieuwe Spyker Cars N.V. de door Maarten de Bruijn ontworpen Spyker C8 Spyder gepresenteerd. Het nieuwe ontwerp valt meteen in de prijzen en wint de prestigieuze "Institute of Vehicle Engineers Design Award". Het gehele ontwerp en de detaillering zijn verbluffend mooi en Spyker is met de introductie van deze auto herboren. In de jaren die hierop volgen boekt Spyker wisselende resultaten, wat de toekomst voor het Nederlandse automerk gaat brengen blijft onzeker.